Arbejde mindsteløn
brevkassespørgsmål af
a
17 år
Hej
Jeg er en pige på 17 år, som arbejder i en cafe- og livstilssbutik, hvor jeg bl.a. sætter ting på hylderne, gør rent (endda min chefs hus), slæber rundt på tunge ting og servicerer kunder, og jeg arbejder omkring 15 timer i ugen. Min løn er 62 kr i timen, og jeg har søgt på det og set mange steder at mindstelønnen for en 17 årig er over 80kr. Det er lidt svært for mig at søge og forstå på nettet, så er det okay for mig som 17 årig kun at få 62kr i timeløn, eller skal jeg gøre noget?

Svar:
Hej A.
Det er godt, at du spørger, om din løn kan passe, når du er i tvivl om det. Mindstelønnen afhænger af både alder og den eller de funktioner, man varetager. Hvis man er 17 år og arbejder med handel er mindstelønnen 82,25 kr. i timen. For kontorarbejde er mindstelønnen for en 17-årig 82 kr. i timen. Du kan se det fulde skema her. Så ud fra hvordan du beskriver dine arbejdsfunktioner, så vil jeg mene, at du får for lidt i løn. Men det kommer an på, om dit arbejde er omfattet af en overenskomst, for hvis det er, så kan du kræve at få de satser. Men hvis der ikke er en overenskomst indover, så kan jeg godt tvivle på, at du kan kræve det, da mindstelønnen ikke er sikret ved lov, dvs. det er noget, der bliver forhandlet gennem overenskomster. Og hvis dit arbejde ikke har sådan en, så kan din arbejdsgiver i princippet selv bestemme lønnen.
Uanset om der er en overenskomst på dit arbejde, vil jeg råde dig til at tage fat i en fagforening, fx HK, som varetager overenskomstforhandlinger på handelsområdet, som kender til reglerne på området. De vil måske også kunne vejlede dig i, hvordan du starter en lønsamtale med din chef.
Jeg håber, at du finder ud af det.
Mange hilsner Laura