Drenge problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige der godt kan blive forelsket i en dreng forholdsvis hurtigt, og lige nu har jeg en kæreste, men jeg føler ikke at han elsker mig så meget som jeg elsker ham. En af mine bedste drenge venner elsker mig mere end bare en ven, og jeg har også lidt følelser for ham. Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre når jeg kan lide både min kæreste og min ven. Nogle gange føltes det som om at min ven elsker mig højere end min kæreste gør, og han skjuler det ikke. Mig og mig kæreste har holdt vores forhold hemmeligt og det er måske også en af grundene til at jeg ikke føler mig så elsket mere. Skal jeg vælge min kæreste som jeg elsker eller min ven som jeg har følelser for og som jeg også ved kan lide mig??

Svar:
Kære du
Det er en svær situation, du beskriver, at du står i, og jeg kan godt forstå, hvis du er meget i tvivl om, hvad du skal gøre. Derfor er jeg glad for, at du har haft mod på at spørge os til råds her i brevkassen.
Du skriver, at du er i tvivl om, om du skal vælge at forblive sammen med din kæreste, som du ikke føler elsker dig lige så meget, som du elsker ham. Eller om du skal vælge at gøre det forbi med din kæreste til fordel for en af dine drengevenner, som du ved, elsker dig. Det er et meget stort spørgsmål, og jeg kan desværre ikke give dig noget klart svar. Men jeg vil gerne dele mine tanker med dig og prøve at hjælpe dig til selv at kunne finde frem til et svar.
Det første, jeg kommer til at tænke på, er, at det godt kan tyde på, at der er noget i jeres forhold, som ikke fungerer for dig, hvis du er blevet forelsket i en anden. Særligt det, at du faktisk er i tvivl om, hvem du skal vælge, kan tyde på, at du mangler noget i dit nuværende forhold. Er du sammen med din kæreste, fordi du rigtigt gerne vil ham - og kun ham? Eller er du sammen med din kæreste på grund af tryghed? Fordi du ikke vil risikere at såre ham ved at slå op? Eller måske bare fordi det er rart? Handler din tvivl måske mere om, at du prøver på at finde på gode argumenter for at blive i dit forhold, selvom de måske ikke er der? Det kan du prøve at spørge dig selv om. Det er meget normalt, at man kan begynde at kede sig, hvis man har været sammen med sin kæreste i noget tid, for følelserne i et forhold kan gå op og ned. Men hvis kærligheden ikke er der længere, så kan det være, at I skal gå fra hinanden. Det kan være, at du kan prøve at snakke med din kæreste om, hvordan du har det? Måske er din mavefornemmelse rigtig. Men det kan også være, at den er helt forkert, og at han rigtigt gerne vil dig. Det kan du kun blive klogere på ved at spørge ham.
Jeg bider mærke i, at du skriver, at I har holdt jeres forhold hemmeligt. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan mon det kan være? Som du også selv pointerer, kan det, at I holder forholdet skjult, godt være med til at lægge en dæmper på jeres følelser. Hvis det ikke fungerer for dig, at I kun kan være sammen i det skjulte, kan det være, at I slet ikke skal være sammen?
Jeg synes, at du skal prøve at mærke efter helt nede i maven: Hvad vil du gerne? Hvis du ikke skulle bekymre dig om konsekvenserne, hvad ville du så allerhelst gøre? Med hvem vil du havde det bedst og være gladest? Hvis det er svært, kan du også prøve at lave en liste med fordele og ulemper. Det kan være, at det kan give dig et bedre overblik over dit dilemma og gøre fordele og ulemper mere overskuelige for dig, så du bedre kan vælge. Det kan også være, at du kan tale med en af dine veninder om det? Måske har de et godt bud på, hvad du kan gøre - eller hvad de selv ville have gjort i din situation?
Du kan også prøve at kigge på denne artikel fra Vi Unge med gode råd, som du måske kan bruge. Og så husk på, at uanset hvad du gør, så kan du altid vælge om. Hvis du finder ud af, at du alligevel ikke har lyst til at være sammen med din drengeven, så er der ikke noget i vejen for at gøre det forbi igen.
Hvis du har brug for det, er du også meget velkommen i vores SMS-rådgivning på 25 80 60 60.
Jeg vil gerne ønske dig al held og lykke, uanset hvad du vælger at gøre.
De bedste hilsner
Marie