Anoreksi og vægtøgning

brevkassespørgsmål

Anoreksi og vægtøgning

brevkassespørgsmål af
Mille
15 år
Oprettet 2 år 7 måneder siden

Hej

jeg døjer med anoreksi, og har længe tænkt over noget. Mit spørgsmål er, hvis jeg har været nede og spise højst 150 kalorier om dagen og jeg så begynder at spise helt normalt som alle andre altså 1700 kalorier ish, vil jeg så ikke tage meget hurtigt på, fordi min krop jo har været vant til at spise så lidt og den lige pludselig spiser så meget mere?

de 1700 kalorier er jo helt normalt og det de fleste damer der skal holde vægten spiser. Men ja min krop er jo ikke vant til at spise så meget, så vil jeg stige i vægten?

hilsen Mil

Svar:

Kære Mille,

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Anoreksi er en rigtig svær sygdom at stå alene med, og jeg antager at du skriver til os, fordi du gerne vil begynde at spise igen.

Når du øger dit daglige kalorieindtag vil du helt naturligt tage på igen. Du vil tage mest på de første uger, fordi kroppen samtidig med vægtøgningen vil binde ekstra væske, som dog forsvinder igen, efterhånden som du tager på.

Når man lider af anoreksi, kan det være rigtig svært at komme i gang med at spise naturligt igen, fordi sygdommen medfører mange regler og ritualer omkring mad og måltider. Jeg vil derfor anbefale dig, at tage fat i din læge, så du kan få støtte til at komme godt i gang med at spise sundt og naturligt igen.

Mvh

Trine, læge

TrineGs billede
Trine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål