Hvorfor føler jeg sådan?
brevkassespørgsmål af
D
18 år
Hey! Jeg går alene rundt med en ubehagelig følelse, som jeg ikke helt selv forstår og som faktisk påvirker mig meget. Jeg har haft det sådan siden jeg var omkring 10 år og det er kun blevet værre med alderen. Jeg føler mig virkelig frastødt af piger, som klæder sig udfordrende/sexet eller opfører sig på en bestemt (flirtende) måde over for fyre eller fx danser på en bestemt fræk måde foran andre. Jeg får det fysisk dårligt, kvalme og ondt i maven og brystet når jeg ser dem, og det er jo nærmest efterhånden hver dag. Jeg synes det er provokerende at de føler behov for at virke sexede/vise sig frem, for jeg har aldrig selv haft det behov. Jeg synes personligt at jeg ville være slutty, hvis jeg gik op i at se fræk ud, for jeg vil elskes for mit indre og ikke mit ydre. Jeg forstår ikke hvorfor så mange piger og unge kvinder har det store behov for at skulle gå i helt små shorts og mavebluser og med patterne og ballerne fremme. Jeg synes virkelig det er ulækkert at se på. Jeg ved bare ikke hvorfor jeg har det på den måde, og ville ønske jeg bare kunne acceptere at det er deres eget valg, men jeg kan ikke styre min krops reaktion, som er at jeg som sagt får det fysisk dårligt. Hvordan kan jeg blive mere ligeglad med det? Er det overhovedet normalt? Og hvorfor har jeg det mon så slemt med det? Jeg har spurgt mig selv om jeg mon er misundelig, men det er ikke det. For jeg ved at jeg jo også bare selv kunne gøre det, men det har jeg SLET ikke lyst til, jeg vil bare klæde mig anstændigt og neutralt for jeg synes ikke jeg bliver mere interessant af at klæde mig slutty. 😢 Desuden har jeg heller ikke lyst til at flirte, kysse og SLET ikke have sex før jeg har en kæreste som jeg er sikker på, hvilket jeg endnu ikke har haft, men når jeg engang får det, så har jeg også lyst til at han skal være den eneste der ser min krop, for jeg kan virkelig ikke forstå det med at gøre sig til for alle mulige random mennesker... Hvad tænker i om det, og har i nogle råd? Mvh. D

Svar:
Kære D
Det lyder til du har nogen virkelig stærke og påtrængende følelser, som måske er begyndt at fylde lidt for meget. Jeg er derfor glad for du er stærk og sej nok til at fortælle om disse tanker og følelser til os. Jeg vil sige selvom du måske ikke har et personligt behov for at opføre dig slutty eller gå udfordrende klædt er det stadig vigtigt at prøve at anerkende, at vi alle har forskellige holdninger, værdier og komfortzoner, når det kommer til seksualitet, tøjvalg og selvværd. Måske er de andre piger bare mere komfortabel når de har små shorts på eller en mavekort bluse, ligesom du er mere komfortabel i mere neutral påklædning. Det er helt normalt at have individuelle synspunkter på dette område, og det er intet galt i at du vil gå mere "anstændigt" og neutralt klædt, men samtidig er det måske heller ikke helt fair du dømmer andre piger/kvinder for deres tøjvalg og livsstil. Tænk på hvordan du selv ville have det hvis de letpåklædte piger fx fik det fysisk dårligt fordi du vil gå mere neutralt klædt, det ville jo heller ikke være en fair bedømmelse af dig. Hvis du ønsker at arbejde med at blive mere ligeglad med andres tøjstil og opførsel, kan du overveje nogen af følgende råd:
1.Selvreflektion: Prøv at tage et kig ind i dig selv og prøv at forstå, hvorfor du har disse reaktioner. Det kan hjælpe dig med at finde ud af, om der er nogen årsager eller oplevelser i din fortid, der påvirker dine følelser og tanker så heftigt. Har du måske haft dårlige oplevelser der har involveret letpåklædte eller slutty piger? Har du måske oplevet sådan en pige har taget en fyr du var interesseret i? Føler du dig måske truet af dem? Prøv fx at stille dig selv nogle af disse spørgsmål. Hvis det er noget, der påvirker din livskvalitet negativt, kan det også være værd at overveje at tale med en professionel for at undersøge problemet mere.
2.Vi er ikke ens: Husk, at vi alle er forskellige, og mennesker udtrykker sig på forskellige måder. Fordi du ikke har et personligt behov for at klæde dig udfordrende, gør det jo ikke de andre piger til mindre værdige mennesker. De har bare nogle andre behov og følelser, som måske er svære for dig at forstå fordi du ikke selv kan relatere til dem. Man kan meget let komme til at dømme andre forkert fordi man ikke personligt kan relatere eller sætte sig i den anden persons sted. De fleste mennesker har ofte en lidt kedelig tildens til enten at se andre mennesker som kloner af sig selv (kan også være derfor man kan reagere voldsomt på ting man ikke kan lide, men andre kan) det er derfor vigtigt at huske sig selv på vi alle er tredimensionelle væsner med forskellige personligheder, værdier osv. Prøv at acceptere mangfoldigheden i tøjstil og opførsel. Jeg ved det er lettere sagt end gjort, men det er også noget man arbejder på med tiden, giv ikke op hvis du får tilbageslag i din tankegang for det er menneskeligt.
3.Åben dialog: Hvis det her er noget, der påvirker dine forhold med andre, kan det måske være nyttigt at snakke åbent og ærligt med nogen du er tryg ved fx et familiemedlem eller en god ven/veninde. Forklar din position og grænser og lyt til deres perspektiv også.
4.Søg yderligere hjælp: Hvis dine reaktioner fortsætter med at påvirke dig negativt eller forårsage fysisk ubehag, kan det være nyttigt at opsøge en professionel, det kan fx være en psykolog eller en psykiater. De kan hjælpe dig med at udforske dine følelser og udvikle strategier til at håndtere dem på en sund måde. Du er også velkommen til at kontakte vores sms-rådgivning for yderligere hjælp. Du skriver bare en sms til 25 80 60 60. Du er selvfølgelig også anonym der.
Jeg vil slutte mit svar af med at sige, at det at have stærke følelser eller reaktioner på visse emner er en normal del af at være menneske. Det er vigtigt at arbejde på at forstå og håndtere disse følelser på en sund måde, så du kan leve et godt og lykkeligt liv. Det kræver tid, tålmodighed og åbenhed overfor det man ikke forstår. Respekt og evnen til at sætte sig i andres sted er nøglen her. Selvom du måske ikke er enig med de andre pigers tøjvalg eller livsstil har de ligeså meget ret til at leve som de ønsker, præcis ligesom dig. Det ville jo være kedeligt hvis vi alle har fuldstændig ens i alting.
Håber mit brev kan give dig lidt med på vejen, og husk du ikke er et dårligt menneske for at have disse tanker. Vi har alle sammen tanker og følelser vi måske ikke burde have, men det vigtigste er blot vi forsøger at overkomme de dårlige tanker og følelser på en konstruktiv og sund måde. Jeg vil ønske dig al held og lykke.
Med venlig hilsen Kylie.