Angst for at køre bil
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hejsa. Der er noget jeg virkelig skammer mig over, og det er at jeg er virkelig bange - jeg vil faktisk sige decideret angst - for at køre bil. Jeg har haft mit kørekort i ca. 3 år nu, men på trods af det kører jeg stadig som en nybegynder da angsten har holdt mig fra at køre særlig ofte. Jeg har heller aldrig kørt alene før, da den tanke virkelig skræmmer mig. Jeg synes faktisk det er enormt pinligt, og det er ofte et emne jeg prøver at undgå at snakke om med andre. Alle andre i min omgangskreds har overhovedet ingen problemer haft med at køre bil og de kører alle fuldstændig nemt og bekymringsfrit. Det får mig til at føle mig enormt svag og dum, at jeg ikke kan finde ud af/er bange for at gøre noget som alle andre nærmest gør med lukkede øjne. Jeg har virkelig prøvet at komme mig over denne frygt - jeg har haft perioder hvor jeg har kørt 20-30 minutters ture hver eneste dag i flere måneder med en af mine forældre i håb om at det ville mindske frygten, men den lader bare ikke til at blive mindre. Det er fuldstændig det samme hver eneste gang jeg sætter mig bag rattet - mit hovedet bliver med det samme fyldt med bekymringer omkring hvad nu hvis jeg laver en fejl, eller andre synes jeg kører dårligt? Og de bekymringer fylder så ekstremt meget at hele min krop altid bliver helt anspændt når jeg kører, og har virkelig svært ved at slappe af i det, uanset hvad jeg prøver at fortælle mig selv. Og det der egentlig er mest åndssvagt ved det hele er, at det ikke engang er frygten for at køre galt der fylder - men mere frygten for hvad andre bilister tænker om mig, og om jeg kommer til at være til besvær for dem. Jeg er så træt af at leve med denne frygt og altid blive pinlig hver eneste gang en samtale drejer over på at køre bil. Jeg vil så gerne af med den, men ved virkelig ikke hvordan - for føler jo at jeg har prøvet, men det jeg gør virker bare ikke?

Svar:
Kære du,
Det lyder bestemt ikke som en rar følelse, at tankerne fylder så meget det øjeblik du skal køre bil. Du har jo fået dit kørekort, så du er jo godkendt til det. Mange er også nervøse de første par gange, de skal gøre, så det er ikke uhørt at du bliver bekymret, og du er helt sikkert ikke den eneste.
Min første tanke var at give dig et råd om, at se på hvordan andre kører, og så tænke på, om du lægger mærke til alle, og hvordan de kører, og så se, om du om 3 dage kan huske præcis hvem de kørte, hvad de gjorde, og hvilken bil, osv. Og når du har gjort det, så gør det igen. Du vil hurtigt finde ud af, at du ikke kan huske dem fra hinanden, for det er egentlig ikke noget, der fylder så meget hos de fleste, at hjernen gider huske på de andre bilister flere dage senere. Samtidig læser jeg også dit brev som, at du har prøvet rigtig mange forskellige ting for at komme af med din frygt, som fylder så meget.
Min anden tanke var at tale om, hvad så om folk tænker, at du kører dårligt eller laver en fejl eller er til besvær? Hvad forventer du, der sker, hvis de tænker det? Er du bange for at de ringer til politiet? At de går hjem og fortæller deres familie om dig - dig, som de ikke kender, og som de helt sikkert ikke kan genkende hvis I nogensinde mødes igen? Eller er det dem tæt på dig, du er bange for vil dømme dig? Prøv at sæt dig og virkelig grave i det resultat, du frygter. Du fortæller, at du ikke er bange for at køre galt, så som jeg læser dit brev, så stammer din frygt ikke fra en frygt for at dø, men mere en frygt for at blive socialt udstødt, dømt eller "hængt ud" som et dårligt menneske. Når du har kigget på det i dybden, så kig på om det nogensinde er sket for dig. Se på, om det er sket for andre. Har det været livsændrende for dem, da det skete? Og er det noget, der har "ødelagt" deres liv? Jeg tænker, at du sandsynligvis finder frem til, at selv dårlige bilister kører bil og får et liv til at hænge sammen, og selv de bedste bilister har dårlige dage, hvor de kører dårligt og er til besvær for andre.
Så jeg tror, at hvis din frygt slet ikke rokker sig, så er mit råd faktisk er at søge professionel hjælp. Det lyder måske ekstremt men som jeg læser det, så er din frygt baseret på tanker om en mulig oplevelse, der ikke er sket endnu, og det kan være rigtig svært at bearbejde negative tanker, der kører i en lang spiral, når først situationen synes at blive mere og mere sandsynlig. Her kan en professionel hjælpe dig med at bearbejde følelserne og tankerne, og på den måde hjælpe dig med at blive mindre bange for andres tanker om dig, når du kører bil.
Jeg håber, du kan bruge mine råd, og at du finder en vej ud af frygten. Du må altid skrive ind, hvis du har brug for det - der er altid plads til dig her.
Frida fra Cyberhus