Altid alene i skolen
brevkassespørgsmål af
Oscar
16 år
Hej brevkasse Jeg har masser af venner online men i virkeligheden sidder jeg næsten altid alene. De andre snakker sammen i pauserne mens jeg er som et spøgelse. Ingen ser mig. Hvis det ikke foregår online så er jeg faktisk bare helt isoleret. Hvad skal jeg gøre.

Svar:
Hej Oscar.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå at du spørger, for det er ikke en let situation du står i. Det kan i hvert fald være svært at gennemskue hvad du kan gøre.
Først vil jeg gerne snakke lidt om det at have online venner og derefter vil jeg prøve at komme med nogle bud på hvad du kan gøre för at komme til at snakke med nogle flere i virkeligheden.
Du nævner at du har masser af venner online, og det er virkelig fedt! Online venner kan i princippet det samme som fysiske venner, specielt fordi man jo kan lave så mange forskellige ting online, nærmest lige så meget som offline. Derudover kan det nogen gange være lidt letteere at håndtere online venner, da man altid bare kan slukke telefonen eller computeren, hvis man har brug for en pause. Samtidigt behøver man ikke at gå og tænke over om man har sat håret rigtigt eller om man ikke lige har været i bad til morgen, for man kan selv bestemme om de online venner skal kunne se en.
Så online venner er mega godt og kan sagtens udfylde ens behov for at være social. Du behøver i hvert fald ikke at have dårlig samvittitghed eller tro at der er noget galt med dig, bare fordi du kun har online venner. Det er der slet ikke noget galt i, og der er mange unge der har det lige som dig.
Når det så er sagt, så kan jeg sagtens forstå hvis du har et ønske om, også at få nogle venner i "virkeligheden" som f.eks. i skolen - for det er aldrig rart at sidde alene tilbage i pauserne, mens alle de andre snakker løs. Samtidig så kan vennerne i den virkelige verden også bare noget, som de online venner ikke altid kan leve op til. F.eks. er det svært at lave en fysisk aktivitet med en online ven, eller få et kram af dem, hvis man har brug for det.
Jeg tænker heldigvis at du har gode muligheder for at finde nogle fællesskaber i offline verdenen, så du både kan være social online og offline.
Den letteste måde at få venner på, er ved at lave aktiviteter sammen med andre mennesker, så jeg vil prøve at komme med nogle bud på hvordan du kan komme til at finde nogen du kan lave aktiviteter med.
* Du kan undersøge hvad dine klassekamerater interesserer sig for. Det kan være at de spiller et spil som du også spiller og så kunne I spille det sammen nogle gange.
* Det kan også være at dine klassekamerater er helt vilde med en eller anden sportsgren som f.eks. fodbold? Så kunne du begynde at følge lidt med i nogle nyheder der og måske se nogle kampe, så har du i hvert fald noget at snakke med dem om.
* Du kan vise dine klassekammerater dine egne interesser. Måske elsker du et bestemt brætspil eller er helt vild med pokémon kort? Det kan være at du er verdens mester i Counter Sttrike eller et andet spil? Tag det med i skolen nogle dage, måske begynder dine klassekamerater at vise interesse for det.
* Du kan lede efter fællesskaber andre steder end i din klasse. Måske er der nogen fra de andre klasser der har de samme interesser som dig? Eller måske de andre årgange?
* Prøv at undersøg om der er nogle fritidsaktiviteter man kan gå til i området som du godt ville kunne lide. Det behøver ikke være fodbold eller basketball. Måske kan du lide at tegne eller spille rollespil? Det er i hvert fald en helt fantastisk måde at komme ind i nye fællesskaber.
* Find et fritidsjob. Det lyder måske lidt skørt, men et fritidsjob er en virkelig god måde at møde andre mennesker. Du kan f.eks. arbejde på McDonalds, hvor der er masser af andre unge der arbejder. Nå ja, så er der jo også den lille bonus at man faktisk også for løn for det!
* Mit aller vigtigste råd er: Snak med dine forældre om det! Du kan evt. præsentere de her forslag for dem, og så kan de hjælpe dig med at finde ud af hvad der kan give mening for dig. Det kan også være en rigtig god idé at snakke med en lærer på skolen om det, så de kan hjælpe dig i klassen - det er det de er der for!
Jeg håber at du finde nogle nye fællesskaber i den virkelige verden, og ellers skal du bare huske at der intet er galt med at have sit sociale liv online.
Held og lykke!
Mvh. Chris - Cyberhus