Afhængig af Chatgpt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus Jeg er en dreng på 15 år og jeg har et KÆMPE problem! Jeg bruger Chatgpt til alle mine opgaver og afleveringer i skolen, jeg vil gerne stoppe og selv lave mine opgaver, men kan ikke finde lysten eller interresen til det og har svært ved ikke at bruge Chat nu hvor jeg ved hvor nemt det er og nu når jeg er vant til det. Alle mine andre venner bruger det også og hvad så hvis jeg stopper med det. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære seje du.
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at det er virkelig sejt, at du kan anerkende du har sådan et problem. Det kræver mod at anerkende den slags, så det er allerede en rigtig god start for dig, at du skriver til os her på Cyberhus om det.
Din situation er faktisk ret almindelig (som du også selv oplever med dine venner), mange unge står i præcis samme dilemma med AI-værktøjer. Så du er bestemt ikke alene i dette dilemma.
Jeg vil liste nogen forskellige råd, der måske kan hjælpe dig lidt på vej:
Start med at tage små skridt, du behøver ikke stoppe fra den ene dag til den anden.
At stoppe fuldstændig med at bruge ChatGPT kan være svært. Prøv i stedet denne fremgangsmåde, den er måske mere realistisk på lang sigt:
Brug ChatGPT som en hjælper, ikke en løsning: Hvad jeg mener her er at fx i stedet for at bede den om at skrive opgaven, kan du fx bruge den til følgende:
Brainstorme: "Hvad for nogle argumenter er gode i dit givne emne?” Hvilke taler for eller imod?”
-  Lave ”skelettet”: Her mener jeg du fx kan bede den om at lave en skitse til din opgave, også skriver du selv resten.
Grammatik tjek: Men først EFTER du har skrevet din opgave.
-  Bed den forklare noget du ikke forstår: Fx "Kan du forklare den her matematikformel på en mere simpel måde?"
Prøv at finde motivationen til selv at skrive dine opgaver selv igen.
Lige nu er det svært fordi du er blevet så afhængig af det, og ikke kan finde interessen. Derfor vil jeg prøve at give dig nogen mere positive beskeder der måske kan styrke motivationen til at skrive selv.
Den ultimative superkraft: At tænke selv og løse problemer er en superkraft i sig selv. Ligesom man træner sine muskler i fitness så de bliver stærkere, så kan du også træne din hjerne til selv at forsøge at finde løsninger på problemerne. Dine venner, der bruger ChatGPT til alt, bliver fx langsomt dårligere til at formulere sig, argumentere og tænke kritisk, og det er uden de selv måske opdager det. Du har derfpr en rigtig god chance for at bevare og styrke din egen hjerne, så den forbliver stærk.
-  Selvtillid: Forestil dig følelsen af at aflevere noget, som du ved du selv har lavet. En opgave, hvor du kan rejse dig og præsentere den uden at være bange for, at læreren stiller spørgsmålstegn ved om det virkelig er din opgave. Den selvtillid er uerstattelig, og rigtig god motivations-drive.
-   Forberedelse til fremtiden: Gymnasiet og eventuelle videregående uddannelser bliver meget hårdere, hvis du allerede nu lærer at arbejde selvstændigt og tænker selv, har du allerede en kæmpe fordel.
Gør det til en udfordring.
Gør opgaverne til en personlig udfordring:
Sæt en fx timer: "Kan jeg skrive dette afsnit af opgaven på 20-30 minutter?"
Beløn dig selv: "Når jeg er færdig med denne opgave, må jeg game i 1-2 timer."
Fokuser på processen, ikke bare resultatet: Prøv at blive optaget af hvordan du løser opgaven, ikke bare at få den færdig.
Overvej at tage en snak med dine venner.
Eftersom alle dine venner også har samme problematik, så kan du fx sige følgende til dem:
"Ved ikke med jer, men jeg synes faktisk det begynder at være lidt kedeligt og nemt at bruge ChatGPT til alt. Jeg vil gerne prøve at lave mine opgaver så meget som mulig selv. Hvad tænker i selv her?”
Måske har nogen det på samme måde som dig? I kunne endda gøre det til en fælles udfordring. Hvem kan lave flest opgaver uden for meget brug af chatGPT? Og hvem kan i sidste ende lave en hel opgave UDEN chatGPTs hjælp?
Til slut:
Jeg vil runde mit skriv af med at minde dig om, at du står overfor et vigtigt valg. Vil du tage den nemme, korte løsning, eller vil du forsøge at udfordre dig selv, og lære selv at tænke og formulere dine opgaver?
Som jeg nævnte tidligere, prøv at se det med at dine opgaver selv, som at træne i fitness. Det er hårdt især i starten, men det gør dig stærkere på lang sigt. Du har allerede taget det vigtigste og største skridt: Du vil ændre det. Nu handler det bare om at tage de første små baby-skridt. Fx start med en måske mere simple opgave. Lav den helt selv, og nyd følelsen af du selv lavede opgaven uden chatGPTs hjælp. Du kan godt, det er svært i starten som sagt, men giv ikke op hvis du kommer til at falde i og bruger chatGPT. Accepter du fejlede, også prøv igen, ingen forventer perfektion.
Med venlig hilsen Kylie.