Adam Sandler
brevkassespørgsmål af
ASNW
17 år
Hej! Jeg tænder på Adam Sandler. Det er ikke engang for sjov. Jeg tror det startede som en joke, men det er det i hvert fald ikke længere. Det har også haft MEGET indflydelse på min hverdag, især da jeg begynder at se mine veninders fædre og mine skolelærer i helt andet lys. Mine venner siger at jeg er klam og at det er ulækkert, så jeg skammer mig også lidt over det, selvom jeg godt er klar over at det ikke er noget at skamme sig over. Jeg synes også om drenge på min egen alder ofc… Men Adam Sandler er altså bare top notch

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som om at du er begyndt at synes godt om (eller tænde på) mænd som er en del ældre end dig. Om det er dit crush på Adam Sandler der har startet det, eller om det er kommet fordi det er den type mænd, og den aldersgruppe, som du godt kan lide, det kan være svært at sige. Som du også selv skriver, så er der som sådan ikke noget i vejen med at tænde på mænd der er noget ældre end en selv og det er ikke noget man skal skamme sig over. Der er stor forskel på hvad man tænder på - og det med at få et crush på en kendt person er helt normalt og noget som jeg tænker at mange unge før dig, har oplevet. Når dine veninder siger det er ulækkert, så tror jeg det handler om, at de ikke helt forstår det, fordi de ikke selv har det på den måde. Heldigvis behøves I ikke at være enige om alt.
Du skriver at du er begyndt at se dine venindes fædre og dine skolelærere i et andet lys. Igen vil jeg sige, at det ikke er noget du skal føle dig skyldig eller skamfuld over, da der er mange unge som oplever at have den slags tanker. Det lyder dog som om at det er noget som går dig på og du skriver at det har haft meget inflydelse på din hverdag. Ud fra dit brev kan jeg ikke helt læse mig frem til, hvordan det har haft indflydelse på din hverdag - men, uden at vide det helt, forestiller jeg mig at det måske kan være fordi det fylder meget for dig, at du har disse tanker og at du måske har en frygt for, at du kan komme til at handle på dem (altså flirte med eller indlede et forhold til fx en af dine lærere eller en af dine venindes fædre). Nu ved jeg ikke om det er rigtigt forstået, men hvis det er, så tænker jeg ikke at det er noget som bør fylde så meget i dine tanker og som du bør bekymre dig om. Der er ikke noget galt i, at have tankerne og tænde på lidt ældre mænd, men det kan godt gå hen og blive lidt problematisk hvis du begynder at handle på det og det tror jeg også godt at dine lærere, eller andre mænd på "den alder" i din omgangskreds, ved - og derfor tror jeg heller ikke at tankerne og fantasierne vil kunne gå hen og blive virkelighed, i forhold til dine lærere og dine veninders fædre. Hvis det på et tidspunkt skulle ske, at du møder en mand som er noget ældre end dig, som du ikke allerede har en relation til, og som du indleder et forhold med, så er der umiddelbart heller ikke noget i vejen for det - du skal bare huske at være opmærksom på, at der, på grund af aldersforskellen, godt kan være nogle forskelle på forventninger til og erfaringer med både forholdet og det seksuelle. Uanset aldersforskel er det altid vigtigt at man får talt sammen om følelser, forventninger osv. i et forhold.
Du skriver at du også synes om drenge på din egen alder. Derfor tænker jeg, at det måske er dem du skal prøve at fokusere på og se om ikke det kan lykkes at finde en sød fyr, på din egen alder, som du godt kan lide. Det kan måske være en hjælp i forhold til at få fokus og tankerne lidt væk fra de "ældre" mænd.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Freja