TRist
brevkassespørgsmål af
Amanda
17 år
Jeg har længe været ked af det. Ved ikke helt hvorfor, men mine forældre blev skilt da jeg var 13 år og det har været noget rod siden. Tror måske det er derfor. Jeg er startet i gym, men har svært ved at følge med og finde glæden ved det.
Nu kan jeg læse det er mulilgt at få gratis psykologhjælp, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg får det. Kan I hjælpe mig med hvem som jeg skal kontakte og hvordan det fungere?
På forhånd tak :)

Svar:
Hej Amanda.
Super flot, at du henvender dig og at du vil gøre noget aktivt for at forbedre din situation.  Jeg  tænker, allerede du er godt begyndt ved at henvende dig til brevkassen.
Det kan nogengange være svært, at mærke efter hvordan man har det og hvad der udløser tristheden. Ofte kan det være en enkelt ting og andre gange en kombination af flere.
Du skrive at du er starete på gymnasiet og har svært ved at følge med og finde glæden ved dette. Mange unge menensker oplever ligenetop overgang fra folkeskole/efterskole til ungdomsuddannelserne som en kæmpe omvæltning, Du står et sted i dit liv hvor tingene er i forandring , derfor tænker jeg , at det vil være rigtig godt for dig, at tale med nogen om, hvordan du går og har det.
Gratis Psykologhjælp:
Her kan du kontakte egen læge som  har muligehd for at kune henvise dig til en psykolog.  ( er deu over 15 år behøver dine forældre ikke orienteres omkring dette )
Ellers er det også muligt, at kontakte PPR  ( pædagogisk,psukologisk rådgivning ) i kommunen som tilbyder åben og anonym rådgivning hver torsdag mellem 15-17. på telefon 21307890
Udover det vil vi opfordre dig til at tage kontakt til enten studievejleder, AKT lærer eller kontaktlærer på dit uddannelsessted som også vil kune hjælpe dig.
Jeg håber du kan bruge mine råd og finder én som du kan dele dine tanker med. Du er altid velkommen til at logge ind på Cyberhus.dk/toender hvor du kan chatte anonymt med en ungerådgiver mandage fra 15.30-17.30.
Nogle problemer kan vokse sig kænpe store, hvis man aldrig får dem sagt. Så det er godt at du har begyndt at tale med nogen.