Alene tid om sommeren
brevkassespørgsmål af
Ella
12 år
Drømmer om mere tid sammen med min famile.! Jeg har hver sommer alt den tid som jeg kan huske været overladt til mig selv om sommer. Min mor og far arbejder det meste af sommer i deres butik inde i byen og her er jeg. Alene i sommeren. Sgu ikke altid så fedt! Nu er jeg kommet til at tænke på om jeg har nogle rettigheder som barn. Er der et krav til hvor længe min forældre må overlade mig til mig selv? Et andet spørgsmål. Er der nogle aktiviteter i Tønder for en som mig hvor jeg kan møde andre på min alder. Jeg hader sport. Så anbefal ikke det ;) Sommerhilsner fra den ensomme pige.

Svar:
Hej Ella
Jeg kan godt forstå at du ønsker mere tid sammen med din familie i ferien. Jeg tror der er mange unge som har det sådan. Derfor er der også lavet en masse sommerferieaktiviteter her i Tønder kommune som du kan deltage gratis i, her er webadressen; https://toender.dk/borger/sommerferieaktiviteter/sommerferieaktiviteter. Det er alt muligt og ikke kun sport :-)
Umiddelbart er der ingen rammer for, hvor lang tid man må overladet en 12 årig til at være selv. Men du har mulighed for at læse om dine rettigheder som barne på dette link; https://www.boerneportalen.dk/kend-dine-rettigheder/
Håber det hjælper dig, ellers er du meget velkommen til at henvende dig igen.
Jeg ønsker dig en rigtig god sommer.