Problemer- flytte hjemmefra?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej Cyberhus
Jeg har lige fået svar på mit brev (nummer: 26 57 20), fra socialrådgiveren, Sophia og jeg ved ikke om det er bedst det er hende der svare igen, da det er hende der har været med ind over det eller om det er ligegyldigt, men jeg har lige nogle svar og flere spørgsmål.
Først og fremmest vil jeg lige gøre dig opmærksom på at, jeg har været medlem af Ase A-kasse og fagforening i over et år nu, for jeg er ret  sikker på jeg stadig er berettet til dagpenge, så jeg behøver slet ikke og søge om kontanthjælp, for jeg har også en formue på over 10.000kr, som du skrev at jeg ikke måtte have, hvis jeg skal søge kontakthjælp. Jeg har tidligere været på dagpenge i 2-3 måneder, lige efter jeg blev færdiguddannet. Efter de 2-3 måneder jeg var ledig og på dagpenge, fandt jeg et job, som slet ikke er indenfor mit branche, cafemedhjælper. Dog blev jeg fyrret efter 4-5 måneder pga. corona og har derfor meldt mig ledig igen her i marts måned. Jeg har lige fået af vide at jeg er berrettet til dagpenge fra d. 18. april og får min først dagpenge igen i maj måned. Jeg ved ikke hvor meget, den lyder på, men sidst fik jeg lige lidt over de 10.000kr efter skat, så jeg går ud fra at jeg får det samme igen?
Når det så er sagt, ved jeg nu at jeg er godkent til dagpenge igen og får lidt over de 10.000kr efter skat, så hvis vi nu som udgangspunkt går ud fra det og min opsparring på 38.000kr samt min bil fra årgang 2015? Hvilke muligheder har jeg så, hvis jeg skal flytte hjemmefra? Jeg tænker også i forhold til økonomisk hjælp/støtte? og kan det overhovedet lade sig gøre eller hvad?
Jeg har snakket med min bankrådgiver og vi har aftalt og lave et eksempel på, hvordan mit bugdet kunne se ud udfra de omlysninger jeg har også via skat.dk. Så jeg ved ok, hvor meget har jeg tilbage, hvis..... Men pga. corona er det blevet rykket til d. 5/5 via skype, så jeg ved stadig intet endnu.
I forhold til min familiesituation:                                                                                                                                                                                                                                                    Jeg har en mellemøstisk baggrund, hvilket betyder at jeg har en helt anden kultur/traditioner end det danske, selv om jeg er født og opvokset i Danmark og selvom min familie er meget moderne.
Min famile har næsten aldrig rigtig begrænset mig med ting som f.eks. det tøj jeg skal gå i, makeup, hår, hvem jeg skal hænge ud med og fest osv. men det er sådan at det har ændret sig de sidste par år og det kan jeg bare simpelthen ikke holde ud, fordi det er noget jeg altid måtte selv bestemme, men når det så lige pludselig er blevet lavet om især i en alder på 21 år, så kan jeg bare simpelthen ikke forstå det og klare det.
Det hele startede efter jeg flyttede på skolehjemmet i København under min uddannelse. Efter jeg var flyttet, og fik tatoverringer er det som om jeg har knækket den tillid de havde for mig, hvilket jeg også forstår, for jeg var udmærket godt klar over at mine forældre ikke begrænsede mig, men lige præcis ang. tatoveringer og mødom var det vigtigste ting og det ville de absolut ikke have jeg overskred, men det kom jeg så til også ændrede det hele.
Jeg kan på ingen måder snakke frit med mine veninder uden af de spørge indtil det og med mine drenge venner, er jeg nærmest nød til og skjule, når vi snakker, hvilket jeg aldrig har hørt før i tiden. Når jeg mødes med en veninde, skal jeg senest være hjemme kl. 20:00, hvor før i tiden kunne jeg hænge ud tll kl 02, hvis jeg havde lyst. Jeg kunne endda tage til fester, hvor der blev serveret alkohol? Det hele er ændret. Jeg er ligeglad med fest og alkohol, jeg er i forvejen ikke fest-typen, men det her med hvem jeg hænger ud med og, hvor længde jeg må hænge ud det går mig på. Hvis de ringer og jeg ikke lige har hørt det eller er optaget med noget andet går de fuldstændig amok.
Ikke nok med det, skændes min mor og far KONSTANT! De skændes over de mindste også er de begge så stædig at de ikke snakker i flere måneder og udnytter mig for det, så jeg er heletiden nød til og spørge for min mor af eller for min far af til min mor. Det er langt ude og jeg er så træt og udmattet af det. Det har været i flere år og alt det her er bare blevet for meget til at jeg kan holde det ud og det er derfor jeg gerne vil væk inden jeg laver noget der er fuldstændig dumt, for alt det her påvirker mit humør heletiden og jeg har intet fred og ro eller frihed. Jeg er oppe på mit værelse hele tiden og alligevel får jeg intet fred og ro, for så skal min mor lige dit eller dat og lige nu ved jeg godt, at jeg lyder som en teenager, det er jeg måske også, men jeg kan ikke holde ud og er nød til at flytte hurtigst muligt.
Det skal lige siges, at vi flere gange i familien har forsøgt at tale om tingene og prøvet at arbejde på det og løse problemet, men  det holder ikke engang 3 uger, så begynder vi igen forfra. Så at snakke, fungerer ikke for min familie.
Og i forhold til mine forældres mening ang. flytning, er de stik hamrende imod det. Jeg har tidligere nævn mine forældre om at jeg gerne vil flytte hjemmefra og det var de fuldstændig imod og det var ikke til at diskuterer. Så derfor, tænker jeg også oppe i mit hovedet, hvordan fa'en, jeg kommer til at flytte hjemmefra, hvis jeg har fået det hele til at fungere og har fundet et sted? Hvad med mine ting? møbler jeg selv har brugt en masse penge på? For var det kun mig selv jeg skulle tænke på og "flytte", var det jo ikke lige så svært.
Jeg er virkelig stresset over alt det her og kan mærke jeg virkelig ikke har det godt og er nød til at finde en løsning, men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Har googlet, snakket med min banktådgiver, min veninde som er socialrådgiver, har endda været på borger.dk osv. og bliver ikke klogere overhovedet og det gøre mig både vred og ked af det, fordi jeg føler mig magtløs....
Hilsen
21-årig pige

Svar:
Kære dig,
jeg kan sørme godt forstå du føler dig stresset og magtesløs, da der både er nogle ret væsentlige følelsesmæssige dilemmaer du står med og nogle praktiske udfordringer oven i hatten. Jeg vil dog understrege; du har mulighed for at gøre noget ved din situation, selvom det kan føles umuligt. Det du gør nu, ved at række ud efter støtte både i dit netværk og gennem rådgivning, er netop et skridt på vejen mod at gøre noget ved situationen og den afmagt du føler du står med. Det er vigtigt at man ikke føler man står alene, når noget er svært.
Med den opsparing du har og hvis du også ejer en bil, vil man i kommunen sige, at du skal bruge af den opsparing du har eller sælge din formue (bilen). Ifht økonomisk hjælp er det derfor din bank og A-kasse du må lægge en plan med.
Det bedste ville være hvis du fandt et arbejde, også selvom det ville være et midlertidigt arbejde som ikke var indenfor dit fag. Kig efter arbejde i det område du ønsker at flytte til og som er realistisk at få en bolig ved hurtigt.
Du skriver din familie har ændret holdning til hvordan de synes du bør leve og har begrænset din frihed ifht. hvordan det plejede at være for dig. Det er svært for dig at forstå og du bliver ked af det og frustreret over den sociale kontrol dine forældre er begyndt på. Du skriver det startede efter du var flyttet på skolehjem og havde fået tatoveringer, da det sammen med at miste mødom, var de vigtigste værdier i din familie at holde fast i, så tilliden blev brudt imellem Jer.
Jeg ved ikke præcis hvordan det er i Jeres familie, men jeg ved at en del andre unge kvinder der har mellemøstlig baggrund, har oplevet hvordan deres frihed er blevet begrænset i takt med de blev ældre, hvilket har været frustrerende og forvirrende for dem, da de netop har skulle tage et voksent ansvar meget tidligt i deres liv og der har været store forventninger til hvad de selvstændigt har skulle gøre da de var yngre. De oplever deres etnisk danske venner får mere frihed og selvstændighed i takt med at de bliver ældre, hvorfor det synes helt modsat for dem, at deres frihed blev indskrænket og de følte de blev kontrolleret og udspurgt konstant om hvad de foretog sig. Det resulterede i de følte de blev nødt til næsten at leve et dobbeltliv, hvor de måtte lyve overfor familien for at kunne gøre de ting de følte hørte til deres ungdomsliv, men som deres forældre ikke kunne acceptere. Det kan give et enormt pres psykisk, hvis man føler man skal skjule og lyve overfor sine nærmeste, og løgnene kan nogle kan vokse sig så store så afsløringen af dem kan blive endnu mere uoverskuelige. Jeg læser i dit brev at du også føler der er ting du bliver nødt til at skjule nu. Der er også nogen der føler de til sidst må gøre som deres forældre ønsker for at 'få fred' for en periode, fordi presset bliver for stort eller de ikke ønsker deres familie skal være skuffede, sårede eller stå i dårligt lys overfor netværket. Om det er det ene eller det andet, skaber det en stor belastning for ens psyke, og det kan være enormt ensomt. Derfor må man prøve at søge støtte hos nogen udefra - enten veninder, kæreste eller professionelle.
Det er tydeligt ud fra hvad du skriver, at du selv har nogle stærke værdier, og ved hvad du vil og hvad du ikke vil være med til. Din familie har også stærke værdier, og nogle gange tager vi værdier med fra vores familie, men ofte skaber vi vores værdier i en blanding mellem det vi har fra vores familie som vi selv kan stå ved og det som vi har erfaret og taget til os udefra. Det er en del af det at blive voksen og blive til et individ. Mange mellemøstlige familiekulturer bygger på familien som en fælles størrelse, og derfor betragter man ikke individets egne behov som de vigtigste, men familiens behov kommer før alt andet. Det kan give nogle modstridende forhold, når man som ung er ved at skabe sin egen identitet og skal træffe nogle vigtige beslutninger for ens liv.
Det du beskriver med at du skal mægle mellem dine forældre, når de er uvenner, må uden tvivl være udmattende og belastende for dig. Det er deres ansvar som voksne at løse deres uoverenstemmelser. Når de stejler så meget på at du ønsker at flytte hjemmefra, kan det også bunde i deres egen frygt for at miste den store betydning du har i familien og kontrollen over de valg du tager, når de ikke er der. De kan frygte at de valg vil være i uoverenstemmelse med deres værdier og dermed falde tilbage på dem som familie. Men de glemmer at du har taget nogle meget vigtige værdier med dig og langt størstedelen af dem vil være i overenstemmelse med din families. Som regel skal man selv ud og 'gøre sine fejl' for at lære at begå sig. Det er der desværre mange familier der frygter, da hver en fejl kan pege tilbage på dem som om de ikke gjorde deres opgave godt nok.
Du skriver I ikke kan snakke sammen om disse ting. Du skal derfor finde ud af hvordan flytningen skal foregå. For at hjælpe dig selv skal du lægge en plan - skriv ned på en liste hvad du skal gøre og hvad der skal være på plads inden du flytter. Måske kan arbejde langt væk formilde selve flytningen overfor dine forældre, da arbejdet kræver du bor tættere på. Måske skal du slet ikke tale med dine forældre om noget af det. Det skal du have fundet ud af med dig selv - skal de vide det på forhånd, eller vil du flytte og så forholde dig til det bagefter?
Så er der noget praktisk ifht dine møbler. Det er hvad det er, hvis de ikke kan komme med dig - din trivsel er vigtigere. Med din opsparing kan du lægge et beløb af til indkøb af de vigtigste ting- kig på brugt marked og tænk det som en midlertidig løsning i en samlet plan. Så skal du involvere de nærmeste som kan støtte dig i din plan. Have dem med hele vejen, således at hvis du for en periode bryder med din familie, så har du nogen at læne dig op ad, mens det er svært og kan være ensomt. Husk at have noget at give dig til. Det kan mindske følelsen af magtesløshed, når vi arbejder på noget konkret. Det kan være fra helt små ting som tøjsortering, oprydning, kreative projekter, motion etc., men også indhold i hverdagen som feks. arbejde.Derfor vil mit råd være at finde arbejde før du tager de næste skridt med flytningen. Husk at du stadig kan søge det arbejde du er uddannet til selvom du feks. arbejder i en dagligvarebutik i mellemtiden.  Mht. bolig, så kan der gå noget tid før man kan overtage en bolig, så den tid skal du have regnet med i planen. Hvis du feks finder arbejde i Hvidovre kan du afdække boligmuligheder i det område. Heldigvis har du penge i din opsparing til at kunne betale et indskud/depositum, som jo ofte er 3 mdr's husleje. Med en bil kan du også være fleksibel ifht. job og bolig så afstandene kan være større. Hvis du sælger din bil til gengæld, kan det også lette i budgettet og så har du måske råd til en dyrere bolig.
Prøv at skriv de forskellige scenarier ned med din veninde. Du kan for overskuelighedens skyld holde dig til 3 forskellige scanearier og så vælg en plan ud fra et af de tre scenarier og hold fast i den. Tingene kan tage noget tid, så du må være tålmodig og målrettet.
Det er vigtigt du passer på dig selv og lytter efter din krops signaler. Indtil du er flyttet må du prøve at se om der er et sted du kan få et frirum. F.eks en løbetur udenfor? Og så hold fokus på den plan du har valgt og stol på din egen dømmekraft.
De bedste hilsner
Sophia