jeg vil ikke
brevkassespørgsmål af
Amanda
12 år
min mor og far er skilt og jeg bor ved min mor. Jeg kan ikke li og være ved min far og jeg har ikke været der mens der har været Corona men nu siger min mor at jeg skal igen. Jeg vil virkelig ikke. Kan min mor godt bestemme at jeg skal?

Svar:
Kære Amanda,
du skriver at dine forældre er skilt, og du bor hos din mor og normalt har samvær med din far. I denne tid har du ikke været hos din far, mens corona har været herskende, og det har været rart for dig, fordi du ikke er glad for at være ved din far lige nu.
Du spørger om din mor kan bestemme om du skal se din far, selvom du ikke har lyst. Det korte svar er ja, det er dine forældre der træffer beslutninger om sådan nogle ting indtil du er 18 år, hvor du helt selv kan bestemme.
Dog skal dine forældre lytte til dig, hvis der er noget du synes er svært ved samværet. Hvis dine forældre har svært ved at enes eller snakke sammen, og måske også har svært ved at lytte til dig - så har du ret til at kontakte Familieretshuset og bede om en samtale om at du ønsker samværet ændret. Denne ret har man som barn når man er fyldt 10 år. Den hedder 'initiativretten'. Det kan for nogen børn dog være et stort skridt, hvor man kan være nervøs for hvordan ens forældre vil tage det. I Familieretshuset sidder der børnesagkyndige (nogen der er gode til at tale med børn og ved meget om børns behov) som man har en samtale med først og efterfølgende bliver forældrene indkaldt til en samtale om hvordan samværet kan være på en måde så barnet er trygt og har det bedst. Nogle gange kan man lave en midlertidig ordning hvor der er mindre samvær end der plejer, hvis familieretshuset vurderre der er behov for det i en periode.
Men først og fremmest tror jeg det er vigtigt du fortæller din mor hvordan du har det med samværet, og hvad der gør du ikke bryder dig om at være hos din far. Det har du måske allerede forsøgt.
Nogle gange kan det med ikke at ville på samvær handle om at man ikke har lyst til at forlade den forælder man bor hos - man kan måske være bekymret for den forælder. Det kan være svært at forklare den forælder man bor hos.
Der kan også være mange andre grunde - et eksempel kunne være, at tingene er meget anderledes hos den forælder man er på samvær hos, og man bliver utryg ved det. Måske er der søskende eller en forælders kæreste som også har betydning for hvordan man oplever samværet. Jeg ved ikke hvordan det er for dig, men prøv at tænk det lidt igennem, hvad der gør du ikke har lyst til at være der.
Hvis det er for svært at tale med din mor om det, kan du prøve at snakke med en voksen der er tæt på dig. Det kan være en lærer eller en pædagog. Tal igennem med ham/hende hvad der gør det svært og aftal hvordan du kan hjælpes videre til at få talt med dine forældre.
Du kan også få rådgivning ved børnenes skilsmissetelefon i familieretshuset på telefonnummer 20600550
Du er også meget velkommen til at komme ind i chatten her på siden og snakke med en af vores chatrådgivere - vores åbningstider står på forsiden.
De bedste hilsner
Sophia