Problemer- flytte hjemmefra?
brevkassespørgsmål af
Forvirret pige
21 år
Hej Cyberhus
Nu er det sådan at jeg er blevet færdiguddannet og skal til at søge job, hvilket ser ud til at det kommer til at tage lidt tid pga. alt det her med corona og samtidig, har jeg oppe i hovedet for mig selv, tænkt mig at flytte hjemmefra, men jeg er meget i tvivl i forhold til om jeg vil være økonomisk stabil til det, når jeg engang har fået et job, da jeg ikke ved, hvordan min indtægt kommer til at lyde på og oven i købet har jeg tænkt mig at flytte til København eller i hvert fald omregn, hvilket selvfølgelig er dyre i forhold til lille Slagelse.
Jeg har snakket med min fagforening for at høre, hvad mindstelønnen er for nyuddannede indenfor min branche og det har været lidt udfordrende både for mig og min sagsbehandler, da det simpelhen ikke står nogen steder.
Men heldigvis fandt vi senere ud af at lønnen er mellem 20.000-30.000kr, men der er alligevel 10.000kr forskel og derfor har jeg ikke fundet et mere præcis tal for nyuddannede indenfor mit fag. Havde jeg fundet et lidt mere præcist tal, kunne jeg nogenlunde oppe i hovedet forestille mig, hvor meget jeg max kan betale for husleje osv. og lave en plan ud fra det evt. med min bankrådgiver, da jeg ingen erfaring har ang. at flytte hjemmefra, da jeg aldrig har prøvet det før, og vil derfor ikke kaster mig ud i det inden jeg har fået alt det her clearet.
Så jeg er faktisk lidt stresset og forvirret....
Jeg har tænkt på om det overhovedet er det rigtige tidspukt og tænke/overveje eller undersøge alt det her?
Derfor ville jeg lige høre, hvad din mening er med dette og høre, hvad du synes jeg skal gøre for jeg synes jeg er lidt tabt og føler mig låst fast.
Det skal lige siges, at jeg længe har overvejet det her, da jeg simpelthen ikke kan enes med min familie og jeg kan mærke det er virkelig ved at påvirke mit humør, men igen er jeg forvirret, fordi jeg har en mellemøstisk baggrund og i vores kultur er det forkert at en pige/kvinde flytter hjemmefra medmindre hun er blevet gift og flyttet sammen med sin mand. Derfor ved jeg at min familie ikke vil støtte mig og jeg vil derfor heller ikke bo i Slagelse eller i nærheden, for jeg ved de vil komme efter mig, hvis jeg gøre det...
Derfor har jeg spurgt en veninde der er socialrådgiver om hun evt. kender en anden socialrådgiver der er indenfor denne område, som kan støtte/rådgive mig både økonomisk, hvilke muligheder jeg har og m.h.t. regler og hjælp osv.
Min veninde arbejder stadig på det, men det ser ud til at det er lidt svært og jeg kan simpelthen ikke vente længere og det er derfor jeg skriver herinde.
Undskyld min lange besked. Håber du/i kan hjælpe.
Hilsen
Den 21-årrig forvirret pige

Svar:
Kære dig,
hvor har du mange fornuftige overvejelser omkring dig selv, din situation og din fremtid. Det er et rigtig godt udgangspunkt. Du skriver du er i tvivl om det overhovedet er det rette tidspunikt for dig at overveje at flytte hjemmefra, både fordi at tiden er lidt speciel grundet corona, men også fordi du endnu ikke har stabilitet økonomisk så du ved hvad du kan sidde for hver måned. Det er nogle sunde overvejelser, da det ikke er rart ikke at vide om man kan betale sine regninger eller ej. Du skriver du har snakket med din fagforening og din veninde som er socialrådgiver angående mulige løn indenfor dit fag og din veninde prøver at hjælpe dig med at finde en der kender til dine muligheder ifht hjælp.
Jeg er uddannet socialrådgiver og vil ud fa det du har skrevet prøve at give svar i første omgang på nogle lidt overordnede praktiske ting. Du er medlem af en fagforening - mon du også er medlem af en A-kasse? Hvis du er medlem af en A-kasse  og har været det senest 14 dage efter du afsluttede din uddannelse, har du med al sandsynlighed mulighed for at søge dagpenge til dimmitendsats. Det er som regel omkring 13.644 kr før skat. Denne sats kan være et godt udgangspunkt økonomisk for dig, hvis du vil undersøge hvilken bolig du kan flytte ind i. Jeg ved ikke om du er skrevet op i boligselskab, men det er også en god ting at få gjort i de områder du søger. København er meget svær at finde en bolig i til en overkommelig pris, hvis ikke man har været skrevet op i en hvis rum tid. Men selvfølgelig kan man være heldig. Jeg vil dog opfordre dig til at søge bredere. Der er mange gode byer rundt om København hvor boligerne er billigere, men det stadig er hurtigt at komme ind til byen med s tog feks.
Hvis ikke du er medlem af en A-kasse, vil jeg opfordre digtil hurtigt at blive det. Spørg a-kassen hvad betingelserne er for at kunne modtage dagpenge.
indtil du kan modtage dagpenge, kan du søge kontanthjælp i din kommune. Man må ikke have formue over 10.000, så hvis du har en børneopsparing forventer kommunen at du i første omgang bruger af den. Du skal under melde dig ledig på Jobnet og være aktivt jobsøgende, mens du modtager kontanthjælp. For hjemmeboende under 25 år er satsen 3594 kr. når du er udeboende er satsen 7448 kr. plus muligt aktivitetstillæg (hvis du feks deltager i kommunens tilbud efter 3 mdr )
Når du har undersøgt dette og fået en afklaring på din økonomi i Worst case (altså arbejdsløshed) så ved du hvad du har at gøre med hvis du pludselig stod uden job, som også er din aktuelle situation. Hvis du finder en bolig du kan betale ud fra det udgangspunkt at du er arbejdsløs, så kan det give noget ro. Når du så får et arbejde og en højere indtægt, kan du evt. spare op til et depositum, udbetaling osv til en større bolig eller bolig tættere på København.
Okay det var lidt det praktiske ifht. dine overvejelser om at flytte.
Der er en anden væsentlig ting jeg hæfter mig ved i det du skriver. Du synes det er svært at bo hjemme hos din familie, og det er medvirkende til at du gerne vil flytte nu. Du skriver at de ikke vil acceptere at du flytter for dig selv ingen du har en mand at flytte sammen med. Derfor er det også vigtigt for dig at flytte væk fra Slagelse, så du ikke er tæt på dem. Det er bestemt et svært dilemma, men du virker afklaret omkring at komme væk og bo selv. Jeg ved ikke nok om Jeres familiesituation til at kunne komme med et bud på hvordan du kunne tale med dinnfamilie om det- det er slet ikke sikkert det er muligt. jeg ved til gengæld at RED safehouse (tidligere etnisk ung) rådgiver personligt i forhold til unge der er i konflikt med familien ifht ære og kulturelle værdier. På Sjælland har de telefonnummer 45 11 78 00 Og anonym hotline 70 27 76 66. Der kan du snakke mere uddybende om dien familieforhold. En ting er at flytte væk, men du skal også føle dig sikker og tryg i at kunne flytte for dig selv uden at bekymre dig om din families holdning og evt. indblanding ifht. Det. Du er myndig og har dine egne rettigheder. Dvs også ret til privatliv. RED safehouse kan hjælpe dig med at gøre flytningen sikker.
jeg forstår godt du kan føle dig forvirret og stresset med de beslutninger du står overfor, men det lyder også som om der er nogle ting du er ret afklaret med i virkeligheden. Du er godt på vej i din beslutning, for du undersøger dine muligheder og kan ud fra de forskellige scenarier træffe den beslutning der giver mening for dig. Det er sejt og modigt af dig og jeg tror på du med de fornuftige overvejelser og initiativer du tager, får gjort det der er bedst for dig.
Håber du kunne bruge mit svar.
du er velkommen til at skrive igen eller evt skrive i vores chat, hvis du har brug for en mere direkte kommunikation.
mvh. Sophia