For stram dernede?
brevkassespørgsmål af
Noa
14 år
Jeg synes selv at jeg er meget stram dernede. Jeg har flere gange prøvet at onanere, dog kun med en finger. Jeg kan ikke få flere end det ind. Er jeg meget stram? Jeg er lidt bange for at når jeg skal til at dyrke sex, så kan min partner ikke få noget som helst derind, uden at det hele sprækker. Er det normalt eller er der noget man kan gøre for at udvide det?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål og det er rigtig godt du skriver, da det er et problem som mange piger oplever. Der er rigtig mange piger, der oplever at føle sig meget stram og kan have svært ved at få fingre eller en penis op i skeden.
Samtidig er det også helt normalt, at din skede stadig er meget stram og det kan der være forskellige årsager til. Både alder spiller en rolle, men også evnen til at slappe af i musklerne omkring skeden, samt øvelse. Skeden er nemlig omgivet af muskler, som både kan være spændte og afslappede og som måske lige skal vænne sig til at få finger eller have samleje. Her hjælper det ofte at tage små skridt og øve sig i at slappe af i skeden. Bare at "presse på" eller at gå og blive nervøs over, om man nu er for stram, kan godt have modsatte effekt og gøre en mere spændt. Skeden er bygget til at være elastisk og der er mulighed for at arbejde med at blive mindre "stram". Skeden er lavet til at kunne udvide sig helt vildt - der skal jo kunne komme en baby ud - så derfor kan din også. Skeden er rigtig smart, for samtidig med, at den kan udvide sig en masse, så finder den også helt selv tilbage til sin stramme form efter, at den er blevet udvidet.
Man kan ikke altid selv mærke, at man spænder i musklerne omkring skedeåbningen, derfor kan det være svært at afgøre om det er det, der er grunden til, at man er meget stram. Oftest vil musklerne slappe af, når man fokusere på at trække vejret og nyde det, der sker med ens krop. Så brug masser af tid, når du onanerer på at røre ved dig selv og slappe helt af. Der er ikke nogen "forkert" måde at gøre det på, det handler mest om at finde det, der føles rart for dig. Du behøver ikke prøve at stikke fingre ind med det samme, men vent og brug tid på at lære dig selv at kende udenpå også. Med tiden kan du øve dig på stille og roligt at få et par fingre ind. Fordi skeden naturligt trækker sig sammen igen, så skal den altså også "trænes" til at give plads til noget større, så øvelse er vejen frem!
Der findes også silikone dilator sæt med 5 forskellige størrelser, så du kan prøve dig frem stille og roligt. Du kan prøve at google det og se om det er noget. Glidecreme er også en mulighed, uanset hvad du vælger. Bare husk det skal føles rart og være naturligt for dig.
Jeg håber du kan bruge svaret ellers er du velkommen til at skrive til https://cyberhus.dk/ung-i/skanderborg, hvor vi også har en sms rådgivning.
Med venlig hilsen
Bianca fra DMK