Hhx efter sommerferien
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus.. jeg er en pige på 17 år og jeg skal starte på hhx her i Skanderborg efter sommerferien.. det er jeg rigtig nervøs for fordi jeg kender ikke rigtig nogen og fordi jeg har haft en rigtig svært periode i mit liv her igennem de sidste 2 år.. og er virkelig vange for hvordan det kommer til at gå, fordi de sidste 2 år har jeg brugt de lærere jeg har haft til undervisningen til at snakke med omkring mine følelser... men høre tit folk sige at lærerne på gymnasiet ikke vil hjælpe en når man er ked af det fordi man er ved at blive voksen og selvstændig... og hvad skal jeg så gøre...? Kh mig

Svar:
Hej.. Hvor er det fedt du skal starte på HHX. Du skriver at du er nervøs for, at starte og det kan jeg godt forstå, tror der er mange der har det på samme måde som dig. Det med at starte på en ny skole, hvor du møder op i nye rammer,møder nye lærer, nye klassekammerter kan godt være en stor mundfuld men prøv at vende den om og se det som noget positivt hvor du kan starte op og lære nogle nye mennesker at kende.
Det kan være svært men vend den om og se det som noget positivt. I starten kan det være svært at bruge lærerne, men det handler lige om at bruge noget energi på at lærer alle at kende og falde godt til. Det vigtigt at være åben fra starten med dine lærer omkring dine behov for en snak ind imellem omkring hvordan du går og har det. De voksne på gymnasiet er der også for at hjælpe dig  både fagligt og personligt  derfor er det vigtigt at være ærlig fra starten og få afstemt forventninger i forhold til hvad der kan lagde sig gøre.
En anden ting jeg kan anbefale er at kontakte Ungevejen -et tilbud til unge i Skanderborg. Ungevejen holder åbent hele sommerferien, og der kan du få rigtig god hjælp til at vende dine tanker og bekymringer om skolestart - og om ungelivet generelt. Du kan være anonym om du vil. Ungevejen skriver følgende om deres åbningstider:
"Ungevejen i uge 28, 29 og 30 - Vi har åbent for dig i hele sommerferieperioden
Du finder os i den anonyme åbne rådgivning:
Mandage i tidsrummet kl. 12.00 til 15.00 Asylgade 18.b
Tirsdage i tidsrummet kl. 10.00 til 13.00 Asylgade 18.b
Torsdage i tidsrummet kl. 10.00 til 13.00 Asylgade 18.b
OBS I uge 31 og 32 overgår vi til, at være på følgende lokationer:
Mandage i tidsrummet kl. 12.00 til 15.00 Campus, Højvangens torv 2.
Tirsdage i tidsrumemt kl.10.00 til 13.00 Asylgade18. b
Torsdage i tidrummet kl. 10.00 til 13.00 Campus, Højvangens torv 2.
Ellers tjek vores hjemmeside ud for nye åbningstider og lokationer med virkning fra uge 33."
Du kan også finde mere info om ungevejen på Ungevejen for unge (skanderborg.dk)
Det er bare godt du bruger dit mod til at kontakte os og spørge om råd. Jeg håber du med dit mod vil klare den nye start på skolen efter sommerferien med en god oplevelse.
Pøj pøj med det og husk i er alle i sammen båd.
Rigtig god sommer
Vh Louise