Eksistensgrundlag
brevkassespørgsmål af
Oliver
24 år
Hejsa, jeg er en ung mand på 24, der leder et utrolig dejligt liv. Jeg har en skøn kæreste, som jeg har været sammen med i, vel godt 4 år, tror jeg. Vi har købt hus sammen og fremtidsplanerne strækker sig hen imod, at få os nogle børn. Vi er faktisk igang. Og blive gift, ikke desto mindre. Og vi er lykkelige sammen! Anyway, jeg har nogle skavanker: lige nu, er jeg ved at søge læreplads som anlægsgartner. Jeg er splittet mellem, at jeg helt vild gerne vil, så jeg kan komme igang, støtte min (forhåbentligt) fremtidige familie som supplement til hvad min kæreste gør, men samtidigt er jeg også ustyrlig bange for, at tage skridtet. Jeg er faktisk næsten lammet af frygt. Jeg har prøvet lidt af hvert. Og jeg har såmænd et flot CV, der beviser det. Mange siger, de ville elske at have mig… –men hvorfor føler jeg så, at jeg ikke er en, der kan gøre sin arbejdsgiver glad? Jeg har desværre nogle “næsten diagnoser”, på angst, depression, asperger, ADHD, stress etc., som er udtrukket gennem indtil flere udredninger. Men når ikke der er noget konkret, kan jeg faktisk ikke forsvare det. Alligevel er det nogle tilstande, der tynger mig som et jerntæppe. I øvrigt er jeg umiddelbart ikke mentalt i stand til, at varetage et fuldtidsarbejde. 37t. er bare ca. 12-17t. for meget, for at jeg kan arbejde i et ordentlig flow og optjene nok energi på daglig basis (inkl. weekender), så jeg uge efter uge, kan møde på arbejde i ordentlig mental balance. Som der forventes af alle. Måske er det her ikke stedet for den slags “problemer”? (Kan ikke lige finde andre lignende) Jeg kan også se rigtig mange der skriver ind, ikke just har de helt samme issues.. Det er nok 15 år for sent for den slags for mig, selvom jeg nok dengang kunne have brugt jer også 😂 - Jeg skyder i tågen med det her, fordi jeg ikke kan rumme det længere, og har brug for andet input, end min kæreste, svigermor og mor (haha). Jeg ønsker ingen hjælp som sådan, men måske bare én, der kan nikke genkendende til det? Én der forhåbentligt har oplevet noget lignende, som måske har et halvt livs større erfaring på det punkt og har opbygget sin robusthed på arbejdsmarkedet. Ps. Det grundliggende problem med en arbejdsgiver er, at jeg ikke kan være sikker på det jeg gør, er godt nok for hende eller ham. Jeg har tendens til, at “over work” mig selv, indtil jeg styrter sammen psykisk. Inden jeg når dertil, har jeg ofte fået styrtende med ros, at jeg er super effektiv og dygtig. Men når jeg når dertil, hvor mit overskudsmeter er udtømt, kan jeg overhovedet ikke holde mig kørende. Og det føler jeg er til gene for arbejdspladsen. Hvilket gør, jeg virker ugidelig og doven. Selvom dette ikke er sandheden. Jeg er en tænker. Og størstedelen af min styrke, ligger i hovedet på mig. Det er både en fordel og en ulempe. Glæder mig til at høre fra jer.

Svar:
Hej Oliver
Tusind tak for din besked.
Hvor er det godt at læse du har et dejligt liv med kæreste, hus og rigtig skønne fremtidsplaner fo,r at blive gift og få børn.Det lyder til, at den hjemmelige front kører godt og I er lykkelige og har gode drømme for fremtiden.
Når jeg læser videre og du beskriver din arbejdsmæssige situation kan jeg mærke en stor tvivl hos dig selv omkring det at satse alt på at blive anlægsgartner( det kan godt være jeg tager fejl).
Du skriver du ikke føler du gør din arbejdsgiver glad? Er det din arbejdsgiver du skal gøre glad eller er det dig selv?
Det du skriver med, at der er mange der ville være glade for at have dig ansat er også positivt du skal finde din rigtige hylde i arbejdslivet og her er det helt naturligt at prøve sig frem, fejle osv. Du skal finde et job hvor du passer ind med alle dine behov og ønsker. Du skriver om dine "næsten diagnoser" og ønsker om time antal, vær´ærlig overfor din kommende arbejdsgiver så kan I sammen få lavet en plan der gør Jer begge glade og tilfredse. Kan godt følge din tanke om, at du gerne vil kunne støtte din kone og kommende børn økonomisk, det er da også en stor del af det, at blive voksen, at kunne gøre dette. Men det kan man jo heldigvis gøre på mange måder. Du skal skabe nogel gode rammer for dine arbejdsopgaver sammen med en kommende arbejdsgiver. Måske starte med 20 timer om ugen som anlægsgartner så der stadig er en god balance ml. arbejdet og din familie.
Du skal passe på dig selv så du er der 100% for din kone og kommende børn når du kommer hjem fra arbejde så husk, at mærke efter hvad du kan holde til og hvad din krop sender dig af signaler inden det er for sent. Du skriver ros og anderkendelse er godt og tag imod det. Det betyder ikke du skal arbejde dobbelt så hurtigt efterfølgende for at opnå mere, vær´i et flow du kan holde til både fysisk og psykisk. Du skal finde ud af hvad du kan holde til og det kommer med din erfaring.
Den lykkelige familie skabes hen af vejen. Du skal være langtidsholdbar og må ikke glemme dig selv i projektet skabe en familie.
Jeg har selv været til et fordrag med en psykolog David Owe som havde meget fokus på angst hos unge, tankemylder og åndedrættet. Prøv at google ham måske du kan blive inspireret af ham lige som jeg gjorde.
Håber du kan bruge det til noget Oliver.
Held og Lykke med fremtiden
Hilsen DMK Louise