Mit liv hænger ikke sammen
brevkassespørgsmål af
Maja
16 år
Jeg er 16 år og går på en ungdomsuddannelse. Jeg har det problem, at jeg i perioder føler mig så stresset, at jeg ikke kan kende mig selv. Udover skole, har jeg også arbejde og lektier. I weekenden går jeg i byen og til fester, derudover går jeg også til sport. Nu begynder jeg at få  symptomer på stress, Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre, Jeg tager hjem hver dag, efter sport og arbejde, laver lektier, ordner pligter og så går jeg i seng. Jeg er ked af det ret ofte, men jeg har ikke nogen reel grund. Min hukommelse er blevet forringet og jeg frygter, at andre kan mærke på mig, hvor stresset jeg i virkeligheden er. Jeg føler på en måde, at jeg er blevet en anden person, det er vildt svært.

Svar:
Det er godt, at du er kommet forbi brevkassen, for det lyder til, at det er nogle svære ting, tanker og oplevelser, som du går med lige nu. det lyder til at i din hverdag, er du i gang med noget, hvor der er en forventning til dig. Det kan godt være hårdt, hvis det meste af ens hverdag handler om at leve op til andres forventninger, så jeg tænker, om det kan være en ide at skabe lidt rum i din hverdag til noget, som du virkelig nyder, og som giver dig en god fornemmelse?
Måske kunne det være en ide at tale med en voksen som du har tillid til? En studievejleder, dine forældre, et andet familiemedlem eller bare et voksent menneske, som du er tryg ved, og som du føler, at det er okay at snakke med, det kan også være en idé at tage til lægen og få en henvisning til f.eks. en psykolog, det er ikke noget at skamme sig over. Når man har det dårligt mentalt og ikke føler, at det hjælper, det man selv gør for at få det bedre, så tager man til psykolog, ligesom man går til lægen hvis man har det dårligt fysisk.
Jeg håber alt det bedste for dig, du er også altid velkommen til at melde ind på Silkeborgchatten og chatte med en rådgiver.