Jeg føler mig alene
brevkassespørgsmål af
Lanse
16 år
Jeg er begyndt i en ny skole for snart et halvt år siden men jeg føler ikke jeg har fået nogen nye rigtige venner. Jeg sidder næsten altid alene og alle fra min klasse er interesseret i sport og det er jeg ikke. Mere ved jeg ikke om dem. Ingen fra min klasse spiller spil som jeg gør og jeg ved ikke hvordan jeg skal starte en samtale. Hvordan kan jeg få nye venner?

Svar:
Hey
Det kan være rigtig hårdt at starte på en ny skole og føle, at man ikke har fået tætte venner endnu. Du er ikke alene om at have det sådan – mange oplever, at det tager tid at finde sin plads og det er derfor vigtigt at italesætte.
du kan starte i det små ved at spørge din sidemand om hvordan en kamp er gået i weekenden eller hvad de syntes om en skoleopgave I har fået. Selvom de andre går meget op i sport kan der være små åbninger til andre ting der minder om dine interesser ex. Musik, film eller spil, kender de noget af det du får tiden til at gå med?  Ellers kan det være at du kan fortælle dem lidt om dem. Og måske skal du overveje fællesskaber udenfor klassen, hvor der er nogen der dele de sammen ting som dig.
Venskaber opstår sjældent fra den ene dag til den anden. Du gør allerede noget vigtigt ved at tænke over, hvordan du kan tage initiativ og vise dem hvem du er.
Jeg ønsker dig alt det bedste og husk at det er bare svært at være ny og igen tak fordi du deler det her det det er både stærkt og modigt.
Løkke