skolepsykolog
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg vil gerne snakke med skolepsykologen fordi der er nogle ting som jeg går og tænker rigtig meget på. Jeg har taget nogle test på nettet og jeg tror måske jeg lider af social angst. Ved godt man ikke kan være sikker, så vil gerne snakke med skolepsykologen. Men bliver det så skrevet ned nogen steder og får min lærer noget og vide? Kan man engentlig godt selv snakke med skolepsykologen eller skal ens forældre med?

Svar:
Hej
Hvor er det godt du skriver. Så kan vi sammen prøve at finde frem til de ting du går rundt og er i tvivl om.
Det er modigt af dig at du har lyst til at snakke om de ting der er svære for dig.
Jeg synes det lyder som en god ide at tale med en skolepsykolog.
Du skriver at du er 14 år, og så er det faktisk sådan at dine forældre skal have besked, hvis du taler med en skolepsykolog. På de fleste skoler skal man omkring sine forældre eller lærer for at få tid hos en skolepsykolog. Så dine forældre og nok også lærer vil få besked.
Jeg kan godt forstå at du tænker det ville være rart om ingen fik tingene at vide og jeg ved mange andre børn og unge tænker ligesom dig. Måske du kan prøve at tænke over det lidt omvendt. Måske kan det ende med at det kunne være en støtte for dig, hvis dem, der er omkring dig ved hvordan du har det- for så kan det være de kan hjælpe dig og støtte dig med de ting der er svære og måske være der lidt ekstra de dage der er svære. Lyder det helt dumt? Prøv at tænk lidt videre over det.
Når det er sagt, er jeg helt sikker på at du sagtens kan have alene samtaler med en skolepsykolog - det tror jeg vil være de fleste gange. Dine forældre vil nok blive orienteret om hvad i taler om, men nok ikke i detaljer- så jeg tænker du vil kunne tale med skolepsykologen om lige det du har brug for.
Har du brug for at tale med nogen, hvor du kan være helt anonym og hvor der ikke skrives noget ned eller hvor dine forældre ikke kontaktes- er der i Roskilde noget der hedder"Åben anonym rådgivning for børn og unge".
Jeg har sat et link ind her hvor du kan se åbnings tid og adresse:
http://ungeogfamiliecenter.roskilde.dk/aabenanonymraadgivning.asp
Du kan som regel få 3 samtaler, før i sammen beslutter jer hvordan tingende skal fortsætte.
Til sidst vil jeg lige sige til dig, at man kan blive rigtig forskrækket når man tager de her test der ligger på nettet. Pludselig bliver man meget bange for at man er meget syg fysisk eller psykisk. Nogle test er gode, nogle er dårlige. Det er rigtigt godt du vil tale med nogle ud over at have taget den her test, for så kan i snakke i dybden om det- og sammen finde frem til hvordan du kan få det bedre og komme til at trives bedre.
Held og lykke med det hele, og pas på dig selv