Skal jeg beskytte min ven eller være ærlig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er 16 år og har en bedste ven som har begået en alvorlig fejl, som kan få store konsekvenser for vedkommendes liv. Jeg har mugligheden for at afsløre fejlen, men dette vil ødelægge vennens liv. Skal jeg afsløre sandheden eller holde på hendes hemmelighed for at beskytte hende.

Svar:
Kære 16-årig.
Jeg tænker ikke, du skal starte med at afsløre fejlen. Men jeg vil anbefale dig at tænke over følgende:
• Er det kriminelt, det din veninde har gjort?hvisdu er i tvivl, kan du godt spørge politiet til råds, uden at anmelde hende, og uden at nogen kommer i problemer.
• Er der andre, der kan komme i problemer, hvis du siger det eller ikke siger det? Og hvad bliver konsekvensen?
• Kan du selv kan komme i problemer ved at holde på hemmeligheden? Hvis ja, skal du måske overveje, om det er det værd.
Hvilken voksen du kan tale med det om. For hvis det faktisk kan ødelægge din venindes liv, så er det ikke et ansvar, du skal stå med alene. Hvis det er så slemt, som det lyder, så bør du vende det med en voksen.
Venlig hilsen Brevkassen