Andgående Sex
brevkassespørgsmål af
Anonymt
14 år
Hej. Jeg er 14 år gammel, jeg bliver snart 15 her om noget tid, jeg bliver til tider utrolig horney nogle, gange og vil gerne prøve at have sex, men det er lidt svært at have sex med en som man ikke har noget med, jeg døjer med at jeg ikke har en kæreste og andet ligende, så står i også med det samme, fordi jeg ville gerne prøve det! Jeg er Anonym

Svar:
Tak for dit spørgsmål – Hvor er det godt du skriver. Det er helt normalt at have lyst til sex, især i din alder. Hormoner fare rundt i kroppen og nogen gange skal der ikke ret meget til før man få lyst. Man begynder at blive nysgerrig på hvordan det er, og har måske hørt andre snakke om det.
Du har måske prøvet at sidde i skolen eller et andet sted, og pludselig kan du mærke at der sker noget inde i din krop, og du får lyst til sex (også selv om det du laver, slet ikke har noget med sex at gøre)…. Det er helt normalt, og man kan nogen gange være nød til at tvinge sig slev til at tænke på noget kedeligt.
Du har måske allerede snakket med dine venner om sex, og nogen af dem har måske prøvet det, men det er meget forskelligt hvornår unge har sex første gang.
Men det kan være meget godt at tænke over hvordan du forstiller dig det kan og gerne må være.
Du skriver at du døjer med at du ikke har en kæreste eller lignende.
At finde en kæreste handler ikke om at "lede" det rigtige sted, men mere om at skabe gode relationer og lære nye mennesker at kende. Mange får deres første kæreste gennem fælles venner, i skolen, til fritidsaktiviteter eller måske online steder, hvor unge mødes på en tryg måde. Det vigtigste er, at du er dig selv – og at du tager dig tid til at lære nogen at kende, før du skynder dig ind i noget.
Og husk – der er ingen deadline for hvornår man skal have sex. Du har masser af tid, og det er helt okay ikke at have haft sex.
Held og lykke – og vær tålmodig med både dig selv. Kærligheden og det med sex.