kan man snakke med nogen
brevkassespørgsmål af
Fie
15 år
Hej
Jeg har det sidste halve år haft det virkelig svært. Problemet at jeg helt ærligt ikke ved hvorfor. Har en god familie, og en kæreste. Det går godt i skolen og jeg har gode venner. Kort fortalt, så er mit liv som det skal være. Alligevel er jeg så tit ked af det. Jeg græder mig tit i søvn og jeg har ingen anelse om hvorfor jeg har det sådan her. Er næsten begyndt at blive bange for om jeg er psykisk syg eller sådan noget??
Mit spørgsmål er om man kan snakke med nogen i kommunen, når man har det sådan her. En psykolog eller sådan noget. Eller skal man have det sådan rigtig dårligt. Har ingen problemer i familien og sådan noget, så ved ikke om jeg har det dårligt nok?

Svar:
Hej.
Tak for din besked.
Jeg kan godt forstå at du tænker og bliver i tvivl om hvad det er der er med dig. Og tænker over hvorfor du bliver ked af det, nu hvor du, som du selv beskriver det, har et liv som det skal være.
Man kan, som du skriver blive bange for om man er ved at blive psykisk syg, når ens humør og sind er svært at styre og finde ud af.
Du spørger om du kan snakke med nogen i din kommune. Det kan du tro du kan og de tanker du går rundt med er vigtige for dig og giver besked adgang til at tale med nogle, det må du ikke tvivle på.
Jeg ved ikke om dine forældre ved besked, men jeg tænker det måske vil være en god ide at fortælle dem om hvordan du har det- har du prøvet det?
De vil måske kunne støtte dig og hjælpe dig til at finde noget hjælp i din kommune? Tænk over det.
I Roskilde kommune er der forskellige muligheder jeg kommer til at tænke på, skriver dem lige herunder:
• Du kan tale med din egen læge, du kan godt tale med din egen læge uden i først omgang at inddrage dine forældre. Måske din læge vil synes dine forældre skal inddrages efterfølgende.
• Du kan tage kontakt til "Den åbne anonyme rådgivning for børn og unge", der ligger nede i Læderstræde ved gågaden i Roskilde. Jeg sætter lige et link ind her så du kan se adressen og åbningstiderne.  http://unge-ogfamiliecenter.roskilde.dk/aabenanonymraadgivning.asp. Her kan du få som regel op til 3 anonyme samtaler, uden at andre indrages og uden at der skrives noget ned.
• Går du i folkeskole kan det være skolen har en skolepsykolog. Prøv at spørg dine forældre eller en lærer om, hvordan man kommer i kontakt med skolepsykologen. Går du på en ungdomsuddannelse er det helt sikkert et vejlederkontor. Der ved de en masse om det her med at have det svært og at have brug for nogen at snakke med.
• I Roskilde nede på Musicon grunden overfor hal 12,  ligger der noget der hedder Headspace. Det er et unge rådgivningssted hvor du kan komme og få rådgivning om alt det der rør sig i dit liv. Det er gratis og du kan være anonym. Jeg linker også lige Headspace Roskilde her til dig: https://www.headspace.dk/Roskilde
Jeg ønsker dig alt det bedste, og lov mig at du bliver  ved med at lede efter et sted, hvor du kan komme til at tale med noget om hvordan du har det- så du kan få det bedre og anderledes.
De bedste hilsner