ikke bedste venner mære:(
brevkassespørgsmål af
15 årig pige
15 år
jeg er en 15 årig pige, som har et rigtig problematisk dilemma. jeg har en bedste ven, (som jeg har været venner med siden 4 klasse) som jeg efterhånden over de sidste 2 år, har bemærket har ændret sig. tror bare efterhånden ikke vi har så meget tilfældes mære, hun vil gerne mære ud, og feste, og være sammen med signe andre venner, som taler enormt grimt om andre (og hinde). hun er begyndt at gå op i at være populær osv., og hun er bare blevet enormt anstrengende at være sammen med, hun tager al min enagi, og jeg kan nok bare ikke lide hinde mære, som ven. men jeg har enormt svært ved at træde væk fra hinde, da hun er/var min bedste veninde, og jeg føler ikke jeg har så mange andre som kender mig så godt som hinde. jeg er bange for at jeg bliver ensom, vis jeg går væk fra hinde. men er også virkelig i tvivl om, vis jeg skulle gøre det, hvordan. jeg har andre venner, og folk i min omgangskreds jeg kan lide, men ingen andre "bedste venner" hjælp mig pls. jeg

Svar:
Kære 15-årig
Det er ikke unaturligt, at venner vokser fra hinanden, hvor ærgerligt det end er. Som jeg ser det, har du flere muligheder, men ingen af dem er rare eller nemme. Du kan prøve at tale med din veninde om din oplevelse, i håbet om at I kan forblive veninder, og i den forbindelse gøre hende opmærksom på, hvordan hendes nye venner opfører sig både overfor andre og overfor hende. Måske ser hun det som en hjælp, måske bliver hun vred.
Måsketænker du, at I er, vokset fra hinanden og ikke kan være veninder mere.Og det er også helt okay. Det er vigtigt at stå ved sine egne grænser.I den forbindelse er det også relevant at overveje om du vil “slå op” med hende, og sige at du ikke er interesseret i venskabet mere. Det kan også være, det bare kan glide ud i sandet, men det skal du vurdere, om du kan/vil holde ud.
Det er også værd attænke over, om du vil være veninde med en, du har så lidt til fælles med, fordi du er bange for at blive ensom. Måske er hun ikke rigtigt din bedste veninde, blot en meget god veninde, du har kendt længe. Det kan give plads til nye, nære og sunde venskaber.
Venlig hilsen Brevkassen