Billeder posted uden tilladelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en dreng på 16 år. For 2 uger siden blev der taget et billede af mig uden tilladelse til en fest. Dagen efter blev det posted på Instagram, uden min tilladelse. Jeg ved ik hvordan jeg skal fortælle mine venner at jeg ik gider og blive posted, uden vi bliver uvenner eller kommer op og skændes.

Svar:
Hej dreng på 16 år.
Det er fuldt forståeligt, at det er svært at sige fra overfor dine venner. Det er imidlertid min anbefaling at starte der. Desuden vil jeg anbefale dig at tale med dine forældre om det, og inden du tænker “ nej, så blander de sig bare og ringer til de andre forældre”, så start med at sige til dem, hvad du har brug for; Fortæl dem, at du gerne vil tale med dem om noget, men måske er det kun dig, der må tale, måske vil du ikke have gode råd, måske vil du gerne. Når rammerne for samtalen er på plads, så kan du fortælle, hvad du har på hjerte.
Helt praktisk set, så kan du både anmelde det på Instagram, og du kan kontakte slet.dk, så vil de hjælpe dig med at få billedet fjernet.
Måske skal du også overveje, hvad det er for nogle venner du har, hvis du ikke kan sige fra overfor dem uden at risikere en konflikt. Der bør være plads til at sætte grænser, også uden at skulle forklare sig.
Venlig hilsen Brevkassen