forældre skilsmisse
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er en pige på 16 år. Mine forældre er i processen om at blive skilt. Jeg føler at jeg skal vælge en forælder i den her skilsmisse. De skændtes hele tiden og sådan set hader hinanden. Jeg føler mig presset og trist over denne her situation men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre? Kan i hjælpe mig?

Svar:
Kære 16-årig pige
Det lyder som en rigtig svær situation. Og uanset hvad, så er den svær og det vil den være i noget tid. Du har heldigvis flere muligheder, der i større eller mindre grad kan lette lidt på situationen.
Jeg vil allerførst anbefale dig at tale med dine forældre, en ad gangen. Bl.a. om det at du tror, du skal vælge. For det skal du ikke, og det er dine forældres ansvar at tale med dig om det.Børn får ofte nogle skæve opfattelser af situationer, fordi de kun ser brudstykker af det der foregår, og der ikke er nogen der taler med dem om, hvad der sker og hvordan de hver især har det.Så få sat ord på, hvad der sker hos dig, og hvad du ser/oplever. Fx det at dine forældre skændes, det betyder ikke de hader hinanden, det betyder, at de er meget uenige og begge synes at situationen er rigtig rigtig svær.
Har du et andet familiemedlem, du kan tale med.
Du kan også kontakte en lærer, du har tillid til eller din studievejleder, eller hvis du går i ungdomsklub en pædagog.
På den mere praktiske front, kan det være godt at kontaktet børnenes skilsmissetelefon i Familieretshuset. Her kan du tale med en børnesagkyndig (en der taler din sag), og som ved en masse om skilsmisser - tlf.: 20 60 05 50.
Det er også en god idé at henvende dig hos Headspace og få nogle gratis samtaler, da det at tale om de svære ting, er et vigtigt element, når det kommer til at håndterer sådan en situation.
Venlig hilsen Brevkassen