At blive nedgjort på arbejdsplads.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg er en 16 år gammel pige, der arbejder I 7/11 i Roskilde. Jeg føler jeg tit bliver nedgjort af min chef, og føler også, at jeg arbejder rigtige mange timer, men jeg får ikke det hele i min løn. Jeg er blandt andet blevet beskyldt for at stjæle og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre fordi chefen er venner med mine forældre. Jeg kan ikke snakke med forældrene eller chefen. Man må ikke melde sig syg selvom hvis det er 24 timer før, man må overhovedet ikke ringe og sige at man er syg han har blandt andet sagt ”man må kun melde sig syg hvis man har brækket begge arme og begge ben, ellers skal man tage smertestillende”. Hvem skal jeg spørger efter hjælp, og hvad skal jeg gøre?

Svar:
Det lyder som en rigtig ubehagelig situation, du står i, og det er slet ikke okay, at din chef behandler dig på den måde. Ingen skal finde sig i at blive nedgjort, få uretmæssige beskyldninger eller blive presset til at arbejde under dårlige forhold.
Jeg forstår, at det er svært at tale med dine forældre, når din chef er venner med dem. Men måske kunne du prøve at tale med en anden voksen, du stoler på? Det kunne være en lærer, en pædagog i klubben, en anden i din familie (som en tante, onkel eller ældre søskende) eller en studievejleder, hvis du går i skole. De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.
En anden mulighed er at kontakte din fagforening – hvis du er medlem. Mange unge, der arbejder i butikke, er medlem af HK, og de kan hjælpe dig med at sikre, at dine rettigheder bliver overholdt. Hvis du ikke er medlem endnu, kan det være en god idé at melde dig ind, da de kan rådgive dig og hjælpe, hvis du ikke får den løn, du har krav på.
https://hjaelpunge.dk/oekonomi/derfor-skal-du-melde-dig-ind-i-en-fagforening/
https://minkarriere.dk/fagforening-for-unge/
Derudover kan du kontakte Arbejdstilsynet eller Jobpatruljen, som netop hjælper unge med dårlige arbejdsforhold. De kan fortælle dig, hvad du har ret til, og hvordan du kan komme videre.
Jobpatruljen - We have your back!
Med hensyn til sygdom har din chef absolut ikke ret til at forbyde dig at melde dig syg. Hvis du er syg, så er du syg, og det er ikke hans beslutning. Hvis han nægter at acceptere det eller truer med konsekvenser, er det et klart tegn på et usundt arbejdsmiljø, og endnu en grund til at søge hjælp.
Uanset hvad du vælger at gøre, så husk, at du ikke er alene i det her. Der er folk, der gerne vil hjælpe dig – du skal bare række ud. Og hvis din chef fortsætter med at behandle dig dårligt, bør du overveje at finde et andet job, hvor du bliver behandlet med respekt.
Held og lykke – du fortjener bedre!