Stormvejr
brevkassespørgsmål af
AnjaM
16 år
Hej med jer! Jeg har haft en udfordrende periode med meget fravær fra gymnasiet. Nu er det så også blevet dårligt vejr, hvilket gør det endnu sværere at komme afsted, især fordi mine forældre allerede kører tidligt på job, og det er så fristende at blive under den varme dyne om morgenen. Jeg føler, at jeg er fanget i en dårlig spiral. Har I nogle gode råd til, hvordan jeg kan bryde ud af dette mønster og finde motivationen til at komme tilbage til gym?

Svar:
Kære dig,
Tak for din besked i brevkassen. Det lyder som om, at du står over for nogle udfordringer lige nu – hvor er det stærkt at du skriver ind til os og søger hjælp og råd.
Når jeg læser om dine udfordringer får jeg lyst til at fortælle dig at du bestemt ikke er alene! Der er mange andre som står i lignende udfordringer og som kan relatere til din fortælling ovenfor.
Du skriver at du har haft en udfordrende periode, hvor du har haft meget fravær. Hvad skyldes det?
Du ønsker råd til hvordan du kan komme ud af dit mønster og finde motivationen tilbage. Min erfaring ud fra samtaler med andre unge som har stået i lignende situationer, er at det lykkedes med at vende det, ved bl.a. at skabe en daglig rutine for dig selv. Det indebær at du f.eks. står op på faste tidspunkter, spiser din morgenmad og tager afsted til gymnasiet. Når du en rutine kan det være lettere at komme op om morgenen.
Du beskriver en manglende motivation til gymnasiet. Det er helt normalt at man igennem gymnasietid kan opleve manglende motivation, men det skal selvfølgelig ikke påvirke så meget at du ikke kommer afsted. Min råd til dig ift. din manglende motivation er at finde en god ven fra din klasse eller gymnasiet, som du har det godt og sjovt med. Hvis du har en som du glæder dig til at se, kan det være en motivation i sig selv at komme i skole, da du vil opleve at det er nemmere at komme afsted. Måske du kan dele din udfordring med personen, så han/hun kan hjælpe dig med at komme afsted om morgenen?
Sæt små realistiske mål op for dig selv og beløn dig selv når du når dine mål. Første mål kan være at du står ud af sengen når dit ur ringer. Et andet mål kan være at snakke med en ven om din udfordring. Du skal vælge nogen små mål som giver mening for dig, og som du finder motiverende. Skriv eventuelt dine mål ned, så det bliver visuelt for dig. Beløn dig selv når du opnår dine mål.
Hvis det er muligt vil jeg også råde dig til at fokusere på de positive ting ved at gå i skole. Det kan være dine venner, at du lærer nyt eller noget helt tredje.
Til slut vil jeg råde dig til at snakke med en studievejleder/lærer om dine udfordringer. De kan støtte og hjælpe dig igennem.
Husk at ting tager tid og det er vigtigt at du er tålmodig i processen. Ændringer tager tid, men med små skridt kan du bryde ud af den negative spiral!
Jeg håber at du finder mine råd hjælpsomme og at du kan bryde dit mønster! Jeg hepper på dig :-)
Du er altid velkommen til at svarer tilbage eller skrive i vores Anonyme SMS-Chat, hvor jeg og mine kollegaer sidder klar til at hjælpe dig, hvis du ønsker yderligere vejledning og råd.
Derudover vil jeg linke til vores tilbud som hedder Okay Ung:
https://www.odder.dk/borger/born-unge/okay-ung-radgivning-til-unge/
Det er et tilbud for unge som dig, hvor man kan få samtaler. Du kan læse mere om det i linket eller tage kontakt til Okay Ung på 51 37 41 43, og hører nærmere. Det er ganske gratis!
Kh Diana – Ungekonsulent