Reselling?
brevkassespørgsmål af
Cecilie
17 år
så, jeg har hørt af min lære ude i byen, at han siger at købe kopi-vare på cnfans og sælger det på vinted hvor jeg SKRIVER at det er kopi varer, er ulovligt. Er det virklig rigtigt og blir jeg sendt i fængsel i mange år?

Svar:
Hej Cecilie,
Sådan som jeg forstår det, er det i Danmark ulovligt at sælge eller forfalskede varer, også som privatperson, da det krænker varemærkerettigheder og ophavsret. Selvom du køber til personligt brug, kan videresalg (selv til private) betragtes som kommerciel aktivitet, hvilket er forbudt for forfalskede produkter.
Så nej du må ikke sælge det, da det krænker "væremærket": Selvom du tydeligt angiver, at varerne er kopier, fritager det dig ikke fra ansvar for at krænke varemærkerettigheder. Mærker som f.eks. som Nike eller Gucci kan stadig tage retslige skridt mod dig, og myndighederne kan betragte salget som ulovligt.
Men skriv da til Vintage og høre hvad de tænker om det.
Håber du blev lidt klogere på det.
Hilsner, Thomas