Min ven stjæler!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus! Jeg er dreng på 15 år, jeg har lige haft fødselsdag og min ven har givet mig en ret dyr halskæde som jeg er super glad for. Jeg ved, at min ven ikke har særligt mange penge og han heller ikke har et arbejde. Han har flere gange fortalt at han har stjålet små ting fra butikker og jeg har sagt til ham det ikke er særlig klogt, men han er ligeglad og siger det ikke skader nogen. Nu mistænker jeg ham lidt for at have stjålet halskæden, er jeg en dårlig ven for at tro sådan noget om ham og skal jeg sige det til ham? Jeg gider ikke at miste ham og er bange for at han bliver sur hvis jeg spørger ham. Ved ikke hvad jeg skal gøre! PLZZZ hjælp!!

Svar:
Hej med dig,
Tak for spørgsmålet til brevkassen.
Tillykke med din fødselsdag først og fremmest:)
Det er dejligt at have så god en ven, som tænker på én og kommer med en gave. Uanset gavens værdi er det jo tanken som tæller.
Ansvar og bekymring
Når du fortæller at din ven ikke har mange penge og at han flere gange har stjålet småting fra butikkerne, så kan jeg godt forstå at du blir bekymret for om din gave er én som han reelt har købt.
Ansvar er noget vi først og fremmest skal tage for os selv. Det kan være farligt at begynde at tage ansvar for andre, da vi ikke er dommere over deres måde at være i verden på. Jeg synes dog det er smadder sejt og modigt af dig, at du har konfronteret din ven med at han ikke bør stjæle, da det først og fremmest er ulovligt, men samtidig kan det også ødelægge en masse ting for hans ungeliv, når han bliver taget for tyveri. Og hvis vi er bekymrede for vores venner, må vi altid gerne sige det. Der ligger jo en stor omsorg i at vi bekymrer os for hinanden.
Vælg dine kampe
Flere gange igennem mit unge- og senere voksenliv har mennesker i mit netværk sagt til mig, at jeg skulle vælge mine kampe. Da jeg var ung forstod jeg ikke hvad de mente, og jeg blandede mig derfor i alt det jeg fik en viden om, fordi jeg syntes at det var min pligt at handle på det. Lige nu har du en lille mistanke om at den halskæde din ven har givet dig i fødselsdagsgave er stjålet, men du ved det ikke. Den kan ligeså godt være en gave han selv har fået, hvor han har tænkt at den passede bedre til dig, eller at han rent faktisk har sparret op eller lånt pengene til at kunne købe den. Du er ikke en dårlig ven ved at have tænkt tanken, men du skal ikke spørge ham, for det vil tage fokus væk fra glæden for ham ved at give og glæden for dig ved at tage imod..
Jeg håber du finder ro i at du er en dejlig ven og at du har en ven, som sætter pris på dig!
Kh Maria Ungekonsulent