Meget ked af det
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er en pige på 14 år og jeg er tit meget ked af det og ved virkelig ikke hvorfor? Jeg trives fint i min klasse og sådan så ved virkelig ikke hvad der er galt med mig!

Svar:
Kære dig,
Jeg håber at det er ok, at jeg har sendt dit spørgsmål videre til min kollega Malene fra OkayUng i Odder. Malene snakke hver dag med rigtig mange som har det lige som dig... Du kan se hvad hun skriver her under.  Og husk at du selvfølgelig altid er velkommen til at skrive igen:) KH Line
Kære 14-årige pige,
Hvor er det godt at du tager det alvorligt, at du oplever dig ked af det.
Alle har perioder, hvor man ikke føler sig glad eller har udsving i vores humør – og det er helt OK.
Især i disse tider med Corona restriktioner og en hverdag, der er helt anderledes end den plejer, oplever mange, at deres humør er påvirket.
Når man oplever sig ked af det og trist, er der nogle ting man kan prøve, for at booste sit humør – også under Corona:
- Når man er ked af det, har man ofte mange tanker eller grublerier, der fylder i hovedet. Det kan være en god idé at skrive dem ned, da det kan give lidt ro.
- Prøv at komme i tanke om ting eller aktiviteter, du normalt nyder at lave og sørg for, at fylde din hverdag med disse (i corona-venlige versioner). Fx madlavning, samtaler med venner og familie, kreative aktiviteter, dans, gåture eller hvad lige præcis du normalt nyder, at lave.
- Afled dig selv fra de triste tanker og følelser. Når du kan mærke at de triste følelser overtager, så prøv ikke at fokusere på dem, men giv dig til noget, som kan fjerne dit fokus. Det kan fx være at se din ynglings-serie, ringe til en god veninde eller lignende.
- Når man er trist, kommer man ofte til at fokusere på alt det der ikke går godt, men det er heldigvis sjældent, at der aldrig sker noget godt eller rart i ens hverdag. Derfor kan det være en rigtig god idé, at man hver dag ”tvinger” sig selv til at komme på 3 gode ting, der er sket den dag og skrive det ned. Det behøver ikke være store ting, men blot ting, der har været rart eller okay. På den måde hjælper man sig selv til, ikke at give de negative tanker og følelser alt for meget plads.
- Motion, sollys og bevægelse booster vores humør. Mange der oplever sig triste, beskriver at det mangler overskud og ikke orker ret meget. Men ved at planlægge at komme udenfor eller få motion hver dag, vil man efter kort tid kunne mærke, at man får mere energi – selvom det er svært i starten.
- Det super vigtigt, at du sørger for at få nok søvn, passer dine normale sengetider og får noget ordentligt at spise, da vores fysiske velbefindende smitter af på, hvordan vi har det psykisk.
Derudover, når man er ung, og oplever sig trist gennem en længere periode, er det godt at tale med nogen om det! Det kan være dine forældre, venner eller en klasselærer du er tryg ved.
Hvis du kommer fra Odder, har Odder kommune til gratis tilbud, der hedder Okay Ung, hvor man kan få op til 5 samtaler med en rådgiver, som kan give råd og støttende samtaler.
Okay Ung kan kontaktes på mail okayung@odder.dk eller på tlf nr. 29393453/51374143.
Mange hilsener
Malene