Jeg er startet på gym
brevkassespørgsmål af
Matilde
16 år
Jeg er startet på gymnasiet, og det er helt  uoverskueligt. Jeg er ikke særlig åben og har ikke nemt ved at få venner og jeg er helt vild bange for at jeg ikke finder nogle nye venner i gym. Vil så gerne have nogle gode venner at kunne tale fortroligt med, feste med og bare være sammen med. Jeg har en god veninde fra folkeskolen men hun skal gå på gym i Aarhus, så vi kommer ikke til at se ret meget til hinanden. Hun er også mere udadvendt end mig, så hun skal nok får masser af nye venner. Jeg er også en del af en gruppe fra folkeskolen men det er en overfladiske gruppe hvor vi aldrig er blevet helt tætte og kan betro hianden noget. Gruppen gør mig ikke tryg.
Jeg har ikke nogen at snakke med om noget af det her. Mine forældre har deres eget shit. De er midt i en skilsmisse og jeg vil ikke begymre dem med mere.  Det er jo et mindre problem og jeg er lidt pinlig omkring det. Men det fylder helt vild meget for mig og jeg tænker på det hele tiden.

Svar:
Kære Matilde,
Mange tak for dit brev!
Åhh jeg kan mærke det helt ned i maven hvordan det var, at starte på en ny uddannelse og hvor uoverskueligt hele denne nye verden føltes. Så jeg kan sagtens forstå hvis du tvivler på, hvordan din gymnasie tid bliver.
Med nye kapitler har man ofte også mulighed for en ny start og for at vise nye sider af sig selv. Det jeg tænker er, at du beskriver dig selv som ikke særlig åben og svært ved at finde venner.. Jeg ved godt, at man ikke kan ændre på sin tilbageholdenhed fra den ene dag til den anden.. men måske er det netop nu, du skal udfordre dig selv og komme lidt ud af din komfortzone. Måske ved at prøve at tage initiativ til, at lave nogen med nogle af de andre.. Du har sikkert allerede en fornemmelse af, hvem fra klassen du kunne tænke dig at lære bedre at kende.. Du kan jo spørge om nogle af dem har lyst til, at hænge ud efter skole eller måske opsøge dem i kantinen. Prøv at være smilende og imødekommende selvom, at det kan virke svært og grænseoverskridende. Tænk det som en ny start – en mulighed for dig.
Jeg tænker også, at der er flere ting man kan gøre for at komme ind i sociale netværks på skolen, måske er der et elevråd eller andre gruppe man kan blive en del af, nogen gange kan det være nemmere at falde i snak, hvis man har en fælles aktivitet. Det er min erfaring at de dybe og tætte relationer du søger, skal bygges op over tid. Det er ofte i de relationer hvor man opleve ting sammen og tør at åbne sig op over for hinanden og tale om de ting der er svært. Husk at jo med du giver andre et indblik i hvem du er, jo nemmere vil andre også have det med at åbne sig for dig. Måske du kan forsøge lidt med den gruppe du kender fra folkeskolen og se om jeres venskab bliver dybere, hvis du tør snakke om det der fylder hos dig og spørge ind til de andres liv.
Du beskriver at din veninde, der er startet på gym. I Århus har meget lettere ved at være åben end dig. Husk at bare fordi i går forskellige steder betyder det jo ikke, at I stopper med at være veninder. Prøv at se om I stadig kan prioritere, at se hinanden selvom I begge har et travl gymnasieliv.
Du nævner at du helst ikke vil inddrage dine forældre, da de står i skilsmisse. Det lyder som en svær tid! Det er ufattelig hårdt at være barn i et hjem, der er i opløsning. Jeg kan forstille mig at ud over skolen, må dine forældres skilsmisse også påvirke dig.. Men du skal huske at dine forældre stadig er de voksne og de fleste forældre ønsker, at deres børn skal have det godt. Så selvom at du ikke vil bekymre dem, er det måske en god idé at åbne lidt op for, hvordan du har det på gymnasiet.
Jeg vi også meget gerne henvise dig til at kontakte mine kollegaer i Okay Ung.
Okay Ung er et gratis samtaletilbud til unge mellem 13 og 25 år, der har brug for en at tale med. Her kan du snakke om problemer, tanker eller følelser, der fylder hos lige netop dig. Her har du også mulighed for at være anonym.
Du kan ringe eller skrive til dem: Lea: 51 37 41 43 eller Malene: 29 39 34 53, E-mail: okayung@odder.dk
Hvis du har lyst til at læse lidt mere om Okay Ung kan du finde det her:
https://odder.dk/borger/b%C3%B8rn-unge/okay-ung-r%C3%A5dgivning-til-unge/
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive her igen:)
Jeg håber alt det bedste for dig og din gymnasietiden!
Kram og tanker
Fra Line – Ungekonsulent