Bliver bagtalt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus, jeg er en dreng på 15 år jeg bor i odder og går til fodbold jeg har et dilemma det er sådan at jeg tror at jeg har nogle venner men jeg har fundet ud af at de går og bagtaler mig det er ikke bare et rygte men det er en der har hørt det og sagt det til mig, nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre om jeg skal blive ved med at være venner med dem eller om jeg skal droppe dem, kan i give mig nogle råd til hvad jeg skal gøre

Svar:
Hej med dig!
Tak for at dele dit dilemma her i brevkassen!
Venner bør kunne tale med hinanden - også om det der ikke fungere
Først og fremmest så synes jeg det er en virkelig træls og ubehagelig situation du er blevet sat i:(
I min verden så er der kun et formål med når vi bagtaler andre, og det er fordi vi har et problem med den vi taler om, som vi ikke tør at konfrontere personen direkte med, og derfor "kommer vi til" at tale grimt om personen i frustration til andre.
Når man er venner, så bør man kunne tale med hinanden om det der fylder, også selvom det måske er ting som er svære i et venskab. Hvis man ikke kan det, men i stedet går og taler grimt om hinanden til andre, så er jeg ikke sikker på, at jeg vil tænke at man er venner.
Venner skal give glæde og energi
Venner skal man have for fællesskabets, glædens og energiens skyld, og jeg tænker ikke det giver dig glæde at vide, at dine "venner" taler grimt om dig. Du har fortjent så meget bedre, så jeg vil klart tænke at du skal ud i verden og møde nogen unge, som kan se hvor skøn en person du er!
Alt det bedste din vej!
Kh Maria Ungekonsulent