Jeg føler mig grim og forkert
brevkassespørgsmål af
Den grimme
15 år
Hej Her efter sommerferien føler jeg mig helt forkert, især når jeg ser på de andre piger i klassen. Det er som om alle er blevet pænere, har fået en flot krop, sejt tøj og virker vildt selvsikre. Jeg føler, jeg halter bagefter og ikke kan følge med. Hele sommeren har jeg haft det skidt med at skulle i badetøj eller være med på billeder. Jeg har sagt nej til at tage med til ting, fordi jeg ikke ville vise min krop. Jeg ser også mange billeder på Instagram og TikTok, og jeg ved godt at meget af det er redigeret, men jeg kan ikke lade være med at sammenligne mig selv. Nu hvor skolen er startet igen har jeg mest lyst til bare at gemme mig. Jeg føler mig grim og usynlig på samme tid. Jeg ville ønske, jeg kunne føle mig mere selvsikker, men jeg aner ikke hvordan man gør. Har I nogle råd? /Pige15

Svar:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du skriver til os, for rigtig mange unge har det præcis lige som dig, men de tør måske ikke skrive til os. Så hvor er det modigt at række ud til os.
Først vil jeg skrive til dig, at det er helt almindeligt, at man i din alder er usikker på sig selv. Det gør det ikke nemmere, men du skal vide, at det er helt almindeligt og en del af det at være teenager. Selvom dine venner ikke siger, at de er usikre eller udstrålet det, er jeg meget sikker på, at en del af dem inderst inde godt kender denne følelse.
Jeg vil give dig 5 små idéer eller gode råd, som du måske kan prøve af:
1. Som du også selv skriver, så husk, at det, du ser på Instagram og TikTok, ofte er redigeret og iscenesat. De fleste viser kun de bedste sider af sig selv, og det er langt fra hele sandheden. Alle har usikkerheder, selv dem der virker super selvsikre. Du kan overveje, om du følger nogen på Instagram og Tiktok, som ofte giver dig denne følelse – måske du ikke behøver at følge så meget med i lige præcis deres indhold på de sociale medier.
2. Prøv at fokusere på de ting, du kan lide ved dig selv – ikke kun udseendet. Måske er du god til en bestemt sport, har en fed personlighed, får at vide, at du har en god humor, eller har en særlig interesse, der gør dig unik. Det er ikke kun udseendet, der har betydning.
3. Tal med nogen, du stoler på. Det kan være en ven, en voksen i familien eller en lærer. Det hjælper ofte at få sine følelser ud, så de ikke bliver så tunge at bære alene. Vi i Ungeliv tilbyder også samtaler til unge, og der kommer mange unge ind med præcis disse udfordringer.
4. Øv dig i at gøre små ting, der kan booste din selvtillid. Det kan være at tage en lille udfordring, som at sige hej til en klassekammerat, du ikke kender så godt, eller prøve nyt tøj, du føler dig godt tilpas i. Det kan også være at prøve at klatre på en klatrevæg eller noget andet nyt og spændende, som du ikke har prøvet før.
5. Husk også, at det er helt okay at have dage, hvor man ikke føler sig på toppen. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig.
Jeg håber, at du har lyst til at gå lidt på ”opdagelse” i, hvad du er god til, og hvad der gør dig unik. Hvis du synes, det kan være svært alene, er du meget velkommen til at kontakte os i Ungeliv.
I Ungeliv kan man få 1-5 rådgivningssamtaler, og man har ret til disse samtaler uden ens forældre ved det. Du kan ringe til Ungeliv på hverdage mellem kl. 11-13 på tlf. 8832 4045 eller sende os en mail med dine kontaktoplysninger på ungeliv@middelfart.dk, hvorefter du vil blive ringet op.
Hvis du ønsker at være anonym, kan du også sende en SMS til 40 800 799 døgnet rundt for at skrive med os. Her kan du forvente svar inden for 1-2 hverdage. Ungelivs SMS-rådgivning er tilknyttet et program, så vi hverken kan se dit navn eller nummer.
Jeg håber, at du kan bruge svaret. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.
Bedste hilsner
Dorte, Ungeliv