Kradser mig selv
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.
Jeg skriver til jer, fordi jeg ikke har nogen jeg kan fortælle det her til. Jeg går i 8. klasse, og har i en periode haft nogle problemer med at ridse/kradse mig selv med en nål. I begyndelsen gjorde jeg det kun en lille smule, fordi jeg havde hørt nogle fra klassen tale om det. Men nu gør jeg det indtil jeg kan se blod, og oplever at det gør mig rolig indeni. Jeg er så bange for at min mor eller far skal opdage det. Jeg ved de vil blive mega sure på mig! Jeg skal snart på ferie med dem, og der vil de undre sig, hvis ikke jeg eksempelvis tager med ud og bader. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har virkelig prøvet at lade være. Men der går max 1-2 uger, før jeg igen bare ikke kan holde det tilbage. Det er som om jeg ikke kan styre mig selv… Jeg bliver så ked af det, når jeg faktisk har klaret at lade være i en periode, men til sidst bliver uroen for stor for mig.
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Først og fremmest vil jeg rose dig for, at du har skrevet herind til brevkassen. Det er et stort skridt at række ud efter hjælp.
Dernæst er det vigtigt for mig at sige, at det du står med lige nu, er du ikke den eneste der oplever, og derfor er du et forbillede for rigtig mange, at du tør skrive, og sætte ord på den frygt, som jeg ved der er mange andre der går alene med.
Ligeledes er det vigtigt for mig at sige, at der slet ikke er noget galt med dig, når du ikke på egen hånd kan stoppe det at ridse og kradse dig. Du beskriver, at du oplever det giver dig ro, og derfor giver det lige nu god mening for dig at bruge det at ridse og kradse i dig selv, når du oplever der er uro indeni. Det er en måde at håndtere det, der er svært, og som jeg, og måske heller ikke du selv ved, hvad er på nuværende tidspunkt.
Du fortæller mig, at du lige nu ikke har fortalt andre, at du har kradset/ridset i dig selv. Det lyder til at det kan være meget svært for dig, at fortælle dine forældre det. Du kan være bekymret for, om de ikke tager godt imod det. Jeg håber og tror på for dig, at dine forældre vil tage det godt. Men jeg ved også at mange der ridser, kradser eller skader sig selv på andre måder, oplever at deres forældre ikke forstår hvorfor de gør det, og det kan være svært for dem at rumme sådan en besked. Derfor kan det nogle gange være rart, at der er nogen der er med til at give den besked, som ved hvad det vil sige.
Jeg vil prøve at give dig lidt forskellige muligheder, til hvem du muligvis ellers kunne starte ud med at tale med. Jeg oplister her 3 muligheder, og så håber jeg du kan finde den, der virker mest rigtig for dig.
Har du en tæt veninde, som du ville være tryg ved at fortælle det til, og som kunne hjælpe med at tale med dine forældre sammen med dig?
Har du andre voksne, som du vil finde tryghed ved at fortælle det til? Eksempelvis en lærer, sundhedsplejerske eller en voksen du er tryg ved i din fritidsklub?
Jeg ved at kommunen har et gratis og anonymt psykologtilbud, der kan hjælpe med lige præcis det du beskriver. Tilbuddet hedder Psykologkontakten, og kan træffes på 96 11 50 78. Du kan også læse kort om tilbuddene her: https://www.holstebro.dk/psykologkontakten. Hos dem vil der være mulighed for, at du på egen hånd kan få nogle samtaler (der tilbydes op til 5 gratis samtaler), og de vil også kunne hjælpe med at fortælle dine forældre det, og støtte dem til at forstå, hvordan de bedst kan hjælpe dig.
Med venlig hilsen
Chatrådgivningen i Holstebro