HG efter sommer
brevkassespørgsmål af
Mig
17 år
Jeg skal starte på HG efter sommerferien og er meget nervøs over det. Tænker på det hele tiden og er bange for at jeg ikke kan få venner eller at de andre ikke kan lide mig. HVad skal jeg gøre den første dag. Har svært ved bare at gå over og snakke med andre og føler mig tit forkert. Har I nogle gode råd til mig? Tak.

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs over at skulle starte på en helt ny skole et helt nyt sted. Det er helt normalt, når der sker noget nyt og spændende.
Når du kommer den første dag, er alle de andre sikkert lige så nervøse og spændte som dig og har den samme bekymring for, om de andre kan li' dem. Vi vil alle sammen gerne passe ind, så de andre har det uden tvivl på samme måde.
Mit bedste råd er derfor at du skal være dig selv, smile og virke imødekommende. Hvis du har mod på det, kan du gå vælge en person og gå over og sige "hej, jeg har godt nok været spændt på at starte her i dag, jeg hedder... Hvad med dig?" Hvis du på forhånd har planlagt en sætning du gerne vil sige, så kan det hele virke mindre skræmmende og de første ord er blevet sagt.
Så er jeg sikker på de andre i klassen får et godt indtryk af dig og så skal du nok få nogle søde, nye venner.
Håber du kan bruge mine råd og ideer og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke. Og en god skolestart