Bo hos far
brevkassespørgsmål af
Gustav
13 år
Jeg er bange for at min mor er kærester med en anden end min far og nu tror jeg de skal skilles. Jeg vil gerne bo hos min far men jeg er bange for jeg skal bo hos min mor. Kan jeg selv bestemme hvor jeg vil bo? Vil nogen lytte til mig? Kan I hjælpe mig med at blive hørt?

Svar:
Tak for dit spørgsmål. Det kan det føles rigtigt svært når ens forældre går fra hinanden – så godt at du rækker ud. Der er heldigvis meget hjælp at få.
Når dine forældre bliver skilt eller flytter fra hinanden, skal de blive enige om, hvor meget du skal bo hos din far, og hvor meget du skal bo hos din mor. Det er en god ide, at du fortæller dem, hvordan du har det, og hvad du godt kunne tænke dig. Hvis du har svært ved at snakke om tingene med dine forældre, kan det være godt at skrive et brev i stedet for. Så er det nemmere at få sagt det, du vil. Du kan fx skrive, hvor du gerne vil bo, eller hvordan du vil besøge den anden forælder. Du kan også skrive, hvordan du har det.
Har dine forældre svært ved at blive enige og synes du ikke at du bliver hørt, så kan både du og dine forældre få hjælp af Familieretshuset. På deres hjemmeside www.migimidten.dk kan du læse om hvordan du kan få hjælp. Du kan også høre fortællinger fra mange andre børn som har været igennem det samme som dig.
Hvis du har brug for nogen at tale med i forbindelse med dine forældres skilsmisse, kan du fx tage fat i en skolelærer eller en anden voksen, du stoler på. Du kan også ringe til Børnenes Skilsmissetelefon i Familieretshuset, hvor børnerådgivere sidder klar til at hjælpe dig med de tanker og spørgsmål, du går rundt med. Telefonnummeret er: 20 600 550. Du kan ringe mandag, tirsdag, onsdag og fredag kl. 11.00-16.00 og torsdag kl. 12.30-17.00.
Du kan også benytte Børns Vilkårs rådgivning - enten BørneTelefonen eller BørneChatten. Børns Vilkår er en forening der arbejder for, at børn skal have det så godt som overhovedet muligt.