Den tynde linje
Den tynde linje
![blogimage](https://cyberhus.dk/sites/default/files/styles/full_width_no_crop__554px_/public/blogimages/thinline.jpg?itok=NgnM8yy6)
Overalt er der massivt fokus på medieetikette. Hvis man arbejder med unge mennesker og medier må man også forholde sig til de gråzone-lignende forhold der kan føre til mobning og chikane. Senest har MTV lanceret i samarbejde med en lang række partnere. Projektet hedder "A Thin Line". Ifølge MTV selv er målet: "stopping the spread of abuse in the form of sexting, cyberbullying and digital dating abuse. The goal of the initiative is to empower America's youth to identify, respond to and stop the spread of the various forms of digital harassment."
Cybermobning og digital chikane har der været fokus på i et stykke tid. "Sexting" er et amerikansk udtryk/fænomen, der dækker over sammentrækningen af ordene Sex og Texting. Sexting er et modefænomen hvor det er blevet mere acceptabelt at modtage og udlevere billemateriale, hvor man er delvist eller helt nøgen som en slags "gave" til kæresten. Et tegn på hengivenhed om man vil. Fænomenet har endnu ikke samme grad af bevågenhed i Europa; men det skal blive interessant at følge om vi vil få ligeså mange mediehistorier om sexting som amerikanerne har haft det seneste års tid.
For mig at se er det helt rigtigt af MTV at anerkende sin påvirkning af målgruppen ved at sætte fokus på gråzonen eller den tynde linje, som de kalder det. Oversat fra Stephen Friedman, der er manager på MTV: "Der eksisterer en tynd linje mellem privat og offentlig, mellem nuet og for evigt, mellem kærlighed og misbrug, mellem ord og sår. "A thin line" er skabt til at bestyrke vores målgruppe i at definere deres egen linje mellem digital brug og digital misbrug".
Cyberskolens erfaringer fra skolebesøgene siger også at de fleste brud på etiketten sker i det splitsekund, hvor barnet tænker "det er da meget sjovt - hvad kan der ske ved det?" Kun sjældent er den digitale chikane en gennemovervejet strategi. Det er en rigtigt god ide at forsøge at skabe en refleksion hos målgruppen, der træder ind før man trykker på sendknappen.
A Thin Line er faktakbaseret i kombination med brugernes egne historier og quizzer.
Du kan læse mere på denne side
Tilføj kommentar