Øhh tegn på menstation
brevkassespørgsmål af
Anna
10 år
Hej ch
øhh ja jeg ville høre om der er tegn på mens
jeg har fået min kønsbehåring på privaten og er også begyndt at lugte under armene ... og jeg mine brysterne begyndt at vokse.. kh Anna 10 år

Svar:
Hej Anna
Når pigekroppen begynder at komme i puberteten, sker der rigtig store forandringer. Hos de fleste piger starter puberteten i 10-13-årsalderen, når brysterne begynder at vokse, men det er også helt normalt, at der sker både tidligere og senere. Det er forskelligt fra pige til pige.
Under puberteten begynder man også at få hår under armene og omkring kønsorganet. Man begynder også at få kvindelige former, så fedtet sætter sig på hofterne. Det er også helt normalt at opleve humørsvingninger, bumser i ansigtet og forandret kropslugt. Nogle piger oplever også at få udflåd, som er en mælkeagtig væske, der kommer fra din skede, og det er også helt normalt.
Det lyder til, at din krop er godt igang med at udvikle sig, og det kan være, at din menstruation er på vej. Det er igen meget forskelligt fra pige til pige, hvornår man får sin første menstruation. Hvis dine forældre ikke allerede har snakket med dig om det, så kan det være en god ide at tage fat i dem, så du kan blive forberedt på, hvad der sker, og hvad du skal gøre, når den første menstruation kommer.
Jeg håber, at du kan bruge mine svar. Held og lykke!
Venlig hilsen
Lucia.