X i passet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg har læst at man, efter en længere process, kan få tilladelse til at have et X som køn i sit pas, i stedet for mand eller kvinde. Dog har jeg også læst at det er langt fra alle lande som har denne lov. Hvordan fungere det med hensyn til udenlands rejser? Hvis jeg står som intetkøn, og rejser til et land uden denne lov? Kan jeg komme ind i landet?

Svar:
Kære dig.
Det er et svært spørgsmål, jeg tænker umidelbart ikke, det giver problemer, da passets funktion netop er at give dig indrejse. Derfor ville det være mærkeligt at vedtage muligheden for et X i passet, hvis det betyder, at passet faktisk lidt mister sin funktion. Det lyder ikke som om, jeg ved mere om det her end dig, og jeg tænker derfor, at det er noget, man kan spørge om, inden man går igang med processen. Af hvad jeg lige finder at læse om det fremgår der ikke noget om, at det skulle skabe problemer, udover at man måske i  eksempelvis USA kan blive bedt om at oplyse biologisk køn.
Måske du har læst det, men læs mere her, her og her. Du kan også prøve at skrive til LGBT Danmark, jeg er sikker på, de ved en masse. Du finder dem her
Jeg håber, du kan bruge mit svar, du er altid velkommen til at skrive igen.
Sophie