Vægt og sundhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus Jeg er ikke tynd, men jeg spiser ret sundt og dyrker meget motion. Kan man godt være sund og rask uden at være tynd? Jeg er ikke ligefrem tyk, men jeg er klart større end mine venner. Bør man altid prøve at tabe sig lidt eller er det i orden, hvus man bare spiser sundt og laver en masse?

Svar:
Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt, at du skriver, når du undrer dig.
Til dit spørgsmål, om man kan være sund og rask, selvom man ikke er tynd, er svaret ja. Vi er alle forskellige. Vores gener og andre faktorer spiller i høj grad ind i fht hvordan vi ser ud. Som du skriver, så spiser du sundt og laver meget motion, hvilket er det vigtigste. Hvis du er meget aktiv, kan en stor muskelmasse også gøre, at du synes, du ser større ud end dine jævnaldrende.
Til dit spørgsmål om man altid bør prøve at tabe sig lidt, er svaret nej. Når du ellers lever sundt, er det vigtigste, at du selv trives med hvordan du ser ud og ikke sammenligner dig selv for meget med andre. Og at du fysisk har det godt. Hvis du er nysgerrig, kan man bruge BMI som mål for, om man er overvægtig. Denne kan dog vise en høj værdi pga en stor muskelmasse, selvom man ikke er overvægtig. Så hvis den er høj, er det ikke sikkert du er overvægtig.
Nu kan jeg jo ikke se, hvordan du ser ud. Men ud fra hvad du skriver, lyder det til at du har en god og sund livsstil. Fortsæt endelig det gode arbejde :-)
Mvh Stine