Vred og ked af det, sport!
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, Jeg står i den situation at jeg hele ugen havde plaget mine forældre om at få lov til at begynde til karate. I går fik jeg så lov, men de sagde at jeg kun måtte tage til karate denne her gang. Jeg sagde fint fint, og troede at de ikke var seriøse omkring det. Så i går efter den første karatetime, kom jeg hjem og mine forældre sagde til mig at jeg ikke skal begynde til det, da jeg skal tage stilling til mit studie som starter her d.3 september, og det der karate er altså kun 2 gange om ugen, i alt 2 timer om ugen. Jeg blev rigtig vred og ked af det, for jeg kunne virkelig godt lide det og mener at jeg kan lære meget, men jeg må ikke starte til det da mine forældre siger nej. Min far kiggede vredt på mig, og sagde at han ikke gider at diskutere det her med mig igen. Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan 2 timer om ugen skal forhindre studiet. Jeg er næsten lige fyldt 19 år, og de tror sagde jeg er et lille barn og ikke kan tage ansvar, det irriterer mig så meget. Min far mener også at karate "kun" er for drenge. Jeg føler også at den sport vil styrke min selvtillid og vil gøre mig stærk både fysisk og psykisk. Mine forældre har den tendens til at de ikke vil bakke mig op når det f.eks gælder sport og andre ting, men når det drejer sig om uddannelse er det noget helt andet. Hos mine forældre handler det ALTID om uddannelse, uddannelse, uddannelse og atter uddannelse. ALDRIG ANDET! Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej karatepige
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at jeg syntes det er flot og meget opmuntrende, at du gerne vil træne. Uanset hvad man træner, er det altid en god investering, på mange områder, ikke mindst i ens helbred.
Og jeg forstår godt din frustration over, at blive holdt tilbage fra noget du virkelig ønsker og ikke opleve du får den forståelse fra din forældre som du længes efter. Det kan man godt blive meget vred og ked af. Lad os se på det.
Det er videnskabeligt bevist
Det er videnskabeligt bevist (se fx denne artikel om børn og idræt, der også gælder andre aldre), at træning øger ens evne til at koncentrere sig, det øger evnen til at lære, der giver modtandskraft mod stress og det giver modstandskraft overfor hjerte og kredsløbssygdomme og forstyrrelser.
Sport er også, specielt karate, karakteropbyggende, det giver selvtillid (som du også selv oplever) og sport justere ens krop så man spiser mere sundt og generelt fungere bedre. Blandt andet bliver man mere frisk og fyldt med energi.
Der er mange argumenter der taler for at træne.
Uddannelse er også vigtig
Når det er sagt, har dine forældre også en pointe i, at det er vigtigt du uddanner dig. Rigtig vigtigt. Og når de ligger så stor vægt på det, er det jo fordi de vil dig det allerbedste. Men måske har de aldrig selv trænet eller måske ved de ikke, at træning faktisk øger motivationen for at lære og evnen til at modtage læring.
Loven når man er fyldt 18 år
Uanset hvad, er der en lille detalje som afgør det hele nemlig den, at du er over 18 år. Dvs. at du selv kan bestemme om du vil træne, hvornår du træner og hvad du træner.
Til at begynde med kunne det måske være en ide, at du fortæller dine forældre de argumenter jeg her har nævnt, så de hører at det faktisk kan være en fordel at du træner. Prøve at nå til enighed med dem. Hvis det så ikke lykkes, skal du huske på, at du altså er over 18 og selv kan bestemme.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt videre.
Videre læsning
Hvis du har brug for mere indsigt i loven når man er fyldt 18 år, kan jeg henvise til vores brevkasse "Dine Rettigheder" hvor du mere konkret kan høre om dine rettigheder. Du kan også kigge på Børneinfo der har lavet denne oversigt.
De bedste hilsner
Claus