Voldtægt og politi

brevkassespørgsmål

Voldtægt og politi

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

Hej.
Hvad tror i politiet synes og tænker når man anmelder og fortæller om en voldtægt.

Svar:

Kære Anonym

Jeg er sikker på at politiet tager en anmeldelse om voldtægt meget alvorligt.

De vil lytte til det anmelderen fortæller, og med sikkerhed spørge ind til hvad der er sket. De vil både afhøre anmelderen, vidner(hvis der er nogen) og også gerningsmanden, hvis de ved hvem det er.

Du spørger hvad politiet synes. Jeg tænker egentlig ikke det synes så meget. Jeg tror de forholder sig meget professionelt til deres opgave. Nemlig at undersøge anmeldelsen, så grundigt som overhovedet muligt, for så at finde ud af om det er muligt at tiltale gerningsmanden.

Du skriver ikke, om du spørger fordi du selv har været udsat for en voldtægt, eller om du bare er nysgerrig. Hvis du har været udsat for en voldtægt, er jeg ked af at du har været udsat for så voldsom en oplevelse.  Jeg håber du vil række ud efter hjælp, for der er hjælp at få, så du ikke skal stå alene tilbage med alle de tanker og følelser, som må fylde indeni lige nu.  Jeg synes jeg helt sikkert du skal melde det til politiet, for de vil gerne hjælpe.  Du kan også ringe til nærmeste venter for voldtægtsofre, der kan rådgive dig til hvad du kan gøre. De er meget dygtige, og har stor erfaring i at tale med mennesker, der har været udsat for en voldtægt. Du kan læse mere her: voldtaget.dk Du kan sagtens kontakte Center for voldtægtsofre, uden at anmelde til politiet. Det er 100 procent dig der bestemmer.

Kh. Maya

Mayas billede
Maya fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål