voldtægt
brevkassespørgsmål af
benjamin
13 år
hej jeg er en 13 årig dreng og kan godt lide en pige fra min klasse. en dag var jeg hjeme hos hende og hun ville ikke have sex med mig så jeg blev sur og tog hende. og tog hendes bukser af og bollede hende. hun græd og nu har jeg dårlig samvitig hed. jeg har pjækket i 2 uger

Svar:
Hej Benjamin,
Det er noget rod, det du har lavet. Sex skal være dejligt for begge parter, og for at det kan blive dejligt, skal begge have lyst til det. Ellers er det voldtægt, som du også selv har skrevet i overskriften.
Ud fra dit brev er det tydeligt, at du godt ved, at det er noget rod, det du har lavet. Du har dårlig samvittighed, og har pjækket fra skole i to uger -  mit gæt er, at det er for at undgå at se pigen igen. Jeg kan godt forstå, at du handler som du gør, for det er ikke rart at skulle se den person i øjnene, som man har gjort ondt. Men for at både du og hun kan få det bedre, er det vigtigt, at I taler sammen. Fortæl pigen, at du er ked af det, der skete, og at du gerne vil sige undskyld og tale med hende om det. Fortæl hende hvorfor du gjorde som du gjorde, og giv hende tid og plads til at fortælle, hvordan det var for hende, og hvordan hun har det nu - med alt hvad det måtte indebære af vrede og tårer. Det er ikke sikkert, at hun vil tale med dig til at starte med, og måske vil hun slet ikke. Men lige meget hvad er det vigtigt at du tager ansvar for det du har gjort, overfor hende.  På den måde viser du hende, at du ved, at det er dig der gjorde noget der var forkert.
Og det er vigtigt, at du viser hende det. For det du har gjort har været meget grænseoverskridende, og en virkelig voldsom oplevelse for hende. At erkende at du har gjort noget forkert overfor hende ændrer ikke det der er sket, men det kan gøre det lettere for hende at arbejde med de følelser som hun står med nu.
Du skal også gøre det for din egen skyld. For du gjorde noget, som føltes rigtigt i øjeblikket, men som du ikke har det godt med at have gjort bagefter. Den dårlige samvittighed du føler nu vil vokse, og blive værre, hvis du ikke tager ansvaret for den fejl du har lavet.
Derfor er det virkelig vigtigt, at du får taget ansvar og får sagt undskyld - fordi det er den eneste måde, at I begge kan komme videre fra episoden. Det bliver helt sikkert ikke nogen rar snak. Men ikke desto mindre er det en vigtig snak.
Jeg håber du kan bruge svaret, og at du finder modet til at gøre det rigtige.
Mange hilsner,
Siv