Voldelige tanker

brevkassespørgsmål

Voldelige tanker

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Hej hvem der nu ser det her...

Jeg har haft mange voldelige tanker... Ikke om mig selv, men om andre.  Mit temperamant plejede jeg også at have styr på, men nu kan jeg slet ikke kontrollere det.  Min vrede udvikler sig faktisk hurtigt og bliver ret hurtig sur uden at have en grund. Tankerne kommer for det meste når jeg er sur eller ked af det, men jeg er også begyndt at have mareridt omkring det med at skade mennesker som jeg holder af.  Jeg vågner flere gange om natten fordi jeg har haft mareridt om det. Når jeg vågner om natten er det for det meste ved en tre tiden. Næsten hver gang. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre omkring dette.

Svar:

Kære dig

Du skriver at du har haft mange voldelige tanker og har fået sværere ved at styre dit temperament og vrede. Du skriver også, at det især kommer når du er sur eller ked af det. Ud fra dit brev er jeg lidt i tvivl om på hvilken måde din vrede og voldelige tanker er svære at styre - om det mest er ustyrlige følelser, der engang i mellem kommer, eller om det også er at du har svært ved at lade være med at reagere med kroppen og blive voldsom.

For at starte i det første, så kan jeg kan godt forstå at det må være frustrerende og måske endda skræmmende at ens temperament lige pludselig begynder at stikke af, især når man plejede at have styr på det. Jeg synes dog at det er rigtig flot, at du er opmærksom på at din vrede ikke skal blive et problem for dig og gerne vil prøve at takle den. Og at du ikke har lyst til at tænke på at skade folk, fortæller noget om, at du ikke er noget dårligt menneske. Selv de bedste mennesker kan blive vrede til tider.

Rigtig mange oplever især i teenageårene at deres temperament kan blive helt ustyrligt. Man kan blive så mega vred eller mega ked af det, og nogen gange skal der næsten ikke noget til før det sker. Det er ikke for at sige, at man så ikke er rigtig vred eller rigtig ked af det, bare at det kan føles endnu stærkere end man har været vant til. Det kan sagtens være at det går over af sig selv, eller bare kommer i nogle perioder. Noget man kan øve sig i er, at prøve at blive bevidst om når man kan mærke at vreden er på vej. Det lyder måske alt for simpelt, men at tage nogle lange dybe vejrtrækninger og tælle til ti indeni, er noget der kan være et rigtig godt redskab til lige og falde ned. Det kan også være at finde på en undskyldning for lige at gå en lille tur og køle af, inden det stikker af.

Det med at drømme at man skader nogen man holder af, betyder bestemt ikke at man nødvendigvis kunne finde på at gøre det i virkeligheden eller at man er et dårligt menneske. Det kan være svært helt bestemt at sige hvorfor man har sådan nogle drømme. Et bud er, at den ekstra vrede man oplever kommer med over i drømmen, hvor den ser lidt mere voldsom ud, fordi drømme ikke er så logiske og sammenhængende. Uanset hvad, er det meget ubehageligt. Der er desværre ikke nogen helt sikker opskrift på at undgå dem, men nogen gange kan det hjælpe at tænke på nogle rare, gode eller sjove ting inden man skal sove, eller læse i en sjov eller god bog.

Nu lyder det som om det mest er i tankerne du har svært ved at styre vreden, men hvis det skulle ske at du oplever, at du får svært ved at styre din vrede i forhold til at reagere voldeligt, så er der et tilbud, der hedder dialogmodvold.dk som fx giver telefonrådgivning til, hvordan man kan lære at reagere uden vold. Det med dybe vejrtrækninger og at gå lidt for sig selv for at få luft til hovedet og køle af, er også gode ting at gøre her.

Jeg håber det går i sig selv af sig selv, det med den voldsomme vrede. Ellers er du også altid velkommen til at komme og lufte dine tanker i cyberhus-chatten.

Venlig hilsen Agnete

Agnetes billede
Agnete har svaret på dette spørgsmål