Vokser jeg stadig
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jecg har et stort problem. Jeg er 16 ( snart 17) Jeg har haft menstruation siden december 2016. Og jeg er sådan der virkelig lille. Jeg er ca 160 cm. Jeg har sådan der virkelig små bryster, og selve brystvorterne er stadig de sammen som de har været altid. Jeg er mega bange for at jeg snart bare stopper med at vokse, fordi jeg har hørt at når man har fået sin menstruation så vokser man nok ikke meget mere. Skal lige sige at mine forældre heller ikke er særlig høje.

Svar:
Kære du
Når man har fået sin menstruation, plejer man at sige at man ikke vokser meget mere end 5-7 cm i højden, før man er endelig udviklet. Der findes også en formel som man kan bruge til at få en idé om hvor høj man ender med at blive.
Du skal tage din fars højde, og lægge den sammen med din mors højde. Lad os sige at dine forældre er:
Far: 175cm + Mor: 160cm = 335cm.
Dine forældres samlede højde skal du så dele med to:
Forældres højde: 335 delt med 2 =  167,5cm
For piger gælder det så at man skal trække 6,5 cm fra tallet, og det vil så være din ca. sluthøjde.
Det vil altså være 167,5cm minus 6,5cm = Din sluthøjde på 161cm
Nu kender jeg jo ikke dine forældres højde, så du må lige selv lave regnestykket med de rigtige mål. HUSK at det her kun er en formel, der ikke altid taler sandt. Det kan sagtens være du bliver højere, eller lavere end det tal du regner dig frem til.
I forhold til resten af din krops udvikling, kan der godt ske noget endnu, selv om du snart fylder 17. Det er meget svært at sige noget præcist eller vildt klogt om, hvorvidt, dine brystvorder vil udvikle sig yderligere. Det kan de sagtens, ligesom du også kan blive højere.
Men du skal nok ikke forvente en kæmpe forvandling, da piger som regel er færdigudviklet noget tidligere end drenge. Mange omkring 18 års alderen.
Mange hilsner Julie