Vokser jeg overhovedet mere?
brevkassespørgsmål af
Astrid
13 år
Hej Cyberhus.
Jeg er 13 år og har fået min menstruation for ca. 2 uger siden. Jeg er bare bekymret for om jeg når at vokse meget mere. Jeg er (cirka) 158 og vejer 42 kilo. Jeg har bare hørt at man kun vokser 5-8 cm efter menstrationen, og jeg vil vildt gerne nå at blive mindst 167, helst 170. Er det overhovedet muligt, for jeg burde jo kun kunne blive 165 hvis det der med 5-8 er rigtigt.... Håber i svarer snart og ærligt.. Tak

Svar:
Hej Astrid.
Når du har fået din menstruation, så er det rigtigt, at man typisk kun vokser 6-8 cm mere. Så du vil nok ende med at blive omkring de 165 cm. Gennemsnitshøjden for danske kvinder 167,2 cm, så der er intet unormalt i, hvis du ender med at blive 165 cm høj.
Du skriver, at du helst vil være 170 cm høj, men ikke hvorfor det lige netop er det tal. Det kan være lidt svært at forlige sig med ens højde, hvis man havde håbet på noget andet. Men lige netop din højde kan du ikke rigtig ændre på, hvilket kan være endnu mere frustrerende. Og du er ikke den eneste, som synes at det er frusterende. Rigtig mange kvinder er kede af deres højde, og synes at de er for lave eller for høje. Men når man ikke kan ændre på det, så er det bedste man kan gøre, det er at ændre på ens opfattelse og tilgang til ens højde. Det er okay, at man lige skal bruge lidt tid på at vænne sig til, at man ikke bliver den højde, man havde troet, men derefter er det en god idé at prøve at finde de fordele, der kan være ved netop ens højde. Og ellers har man altid muligheden for at snyde sig lidt højere ved at gå i højhælede sko, selvom det selvfølgelig ikke helt er det samme som naturligt at være den højde rigtigt, men så kan man stadig være det en gang i mellem.
Det var nok ikke det svar, du håbede på at få, men jeg håber, at du alligevel vil prøve acceptere din højde, og se de positive ting i, at du måske ender med at være 165 cm høj.
Mange hilsner Karoline