Vokser ikke
brevkassespørgsmål af
Peter
14 år
Hej
jeg syntes ik at min ned i bukserne vil vokse og jeg har tænkt over det i lang tid og ved ik hvorfor at den ikke gider og vokse vil i hjælpe?

Svar:
Hej Peter
Det kan godt være frustrerende , hvis man ikke føler at "den" vokser helt så meget som alle andres gør.
Du skriver ikke noget om hvor meget den er vokset, hvis den er vokset overhovedet endnu? Men nogle kommer tidligt i puberteten, og andre gør senere. Nogles penis vokser meget i starten af puberteten, og andres vokser lige så stille over lang tid. Og så er der dem, hvor penis ikke vokser ret meget de første år af puberteten. Til gengæld kan det så være den vokser ret hurtigt senere i puberteten.
Det kunne godt lyde som om du er en af dem, hvor der ikke sker så meget i starten, men giv det lidt mere tid, og se om ikke det pludselig kommer, for det er jeg ret sikker på det gør. Nogle oplever faktisk at penis vokser helt vildt meget lige pludselig, og det tænker jeg også du vil opleve.
Giv det tid, og se om der ikke sker noget lige pludselig. Hvis resten af din krop er kommet i puberteten (hår i skridtet & under armene. Stemme i overgang osv) skal det andet også nok komme. Hvis du slet ikke er kommet i puberteten endnu, og der stadig ikke er sket noget om nogle måneder synes jeg du skal overveje at kontakte din læge. For hvis man slet ikke kommer i puberteten, af sig selv, kan man få hjælp til at sætte skub i puberteten.
Venligst Susan