Virus

brevkassespørgsmål

Virus

brevkassespørgsmål af
Emma
12 år
Oprettet 1 år 2 måneder siden

Hej min iPad er bliver hacker jeg er bange for min famile find ud af den men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller jeg ved ikke om jeg er helt hacker men jeg har får en sms på min iPad hvor jeg kun ser at en hacker prøver at tage min data og jeg kan ikke hente en app fordi min mor har kode så jeg har ikke nogen ide om hvad kode er eller hvad jeg kan gøre så kan i hjælp mig svar så hurtig i kan

Svar:

Hej Emma.

Jeg kan forstå, at du er bange for, at din Ipad er blevet hacket, og at du er bekymret for, at din familie finder ud af det. Du skriver, at du har fået en sms, hvor der står, at en hacker prøver at tage din data. Nogle gange bliver der sendt falske sms'er om, at man f.eks. er blevet hacket og ofte med et link, man kan trykke på. Måske der også var et link i den sms, du fik? Det er vigtigt, at man ALDRIG trykker på sådan et link, for det er i linket, at der kan være virus eller man kan komme til at skrive nogle oplysninger om sig selv, som kan gøre, at nogle kan hacke en. Og ud fra det, du skriver, så kunne det godt lyde som om, at din Ipad ikke er blevet hacket, men at du har fået en falsk besked om det.

Men da jeg ikke ved mere om, hvad der står i beskeden eller om din Ipad "opfører" sig anderledes, synes jeg at du skal fortælle din mor om den sms, du har fået. Jeg ved ikke, om du er bange for at fortælle hende det, fordi du frygter at få skæld ud eller at hun bliver sur på dig? Det er vigtigt, at du ved, at man ikke kan gøre for, at man får sådan en sms, som du har fået. Det er altså ikke noget, du har gjort galt. Og det er ikke rart at gå rundt og være bange for, at man er blevet hacket og nogle prøver at stjæle oplysninger om en. Og din mor kan måske hjælpe dig med at finde ud af, om din Ipad faktisk er hacket. Man kan nemlig logge ind på ens AppleID på appleid.apple.com, og hvis ens Ipad er ved at blive hacket, eller hvis der er en anden, der har logget ind på ens apple bruger, så får man en besked om det derinde. Og det lyder til, at det kun er din mor, der har adgang til det.

Så jeg synes, at du skal fortælle til din mor, at du er bange for, at din Ipad er blevet hacket, så hun kan hjælpe dig med at finde ud af det. Måske du også kan fortælle hende, hvorfor du har været bange for at fortælle hende og din familie det, så kan det være, at hun bedre kan forstå, hvorfor du ikke har villet sige noget til hende. Hvis du slet ikke har lyst til at fortælle det til din mor, kan det være, at du har en lærer, som du kan vise beskeden til, og som kan hjælpe dig med at forstå, om det er sandt eller falsk.

Det vigtigste er, at du ikke trykker på noget link i en sms fra nogen, du ikke ved hvem er, eller skriver oplysninger om dig selv, som adgangskoder, CPR nummer osv.

Jeg håber, at du finder ud af det!

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål