Virus

brevkassespørgsmål

Virus

brevkassespørgsmål af
Viktoria
13 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej jeg er en pige på 13 år, og jeg er virkelig bange for den der virus. Er bange for st jeg skal dø, og nu er der nogle i Tyskland og Sverige. Jeg er bange for at jeg får virussen !!! Hjælp

Svar:

Kære dig

Hvor er det godt at du skriver ind til os. Det må være hårdt at gå rundt med den bekymring selv, og det kan virkelig være skræmmende med tanker om sygdom og død.

Jeg tænker at den virus du mener, er Coronavirussen som der bliver talt rigtig meget om i medierne for tiden. Når man ser på nyhederne, så kan det også være svært ikke at blive bange, for de får det virkelig til at virke stort og voldsomt. Virkeligheden er at der næsten kun er personer fra Kina som er blevet ramt, og at de personer fra Tyskland og Sverige, er nogen som har været i Kina for nylig eller som har været i kontakt med nogen som har været i Kina for nylig. Du skal også vide at Coronavirussen oftest bare kommer til udtryk som en helt almindelig influenza. Men hvis man har et svagere immunforsvar, så kan det blive til en lungebetændelse, og så kan det være farligt hvis man ikke får den rette behandling. Langt de fleste danskere har et fint immunforsvar, så derfor er der ingen grund til panik.

Der er altså en meget lille risiko for at du bliver syg. Hvis du nu alligevel føler dig sløj, får feber, hoste eller besværet vejrtrækning, så skal du selvfølgelig kontakte din læge. Men hvis du fik det rigtig skidt, så skulle du nu alligevel kontakte din læge, selv hvis der ikke fandtes en Coronavirus.

Jeg håber at du kan føle dig lidt mere tryg, og husk at du også kan tale med dine forældre om dine tanker.

Kærlig hilsen

Signe