Viral Vandkur på Youtube
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey, Jeg er en dreng på 16 år og har været overvægtigt siden jeg var 9-10 år og har kæmpet med det længe. Det er begyndt at påvirke mit liv da jeg altid føler mig usikker når jeg f.eks. sidder i klassen eller i metroen på hvordan andre ser mig. da jeg gik i folkeskole var der andre i min klasse der var ''tungere'' end jeg var og derfor følte jeg mig ik usikker men på mit gymnasium er jeg en af de eneste som er overvægtige. nå, så til mit spørgsmål jeg har set en video om en dreng cirka samme alder og vægt som valgte den her kur som på engelsk hedder ''Waterfast'' den går ud på at man ikke spiser noget og kun drikker vand og dermed bruger din krop dens opbevarede energi (fedt) på at ''leve'' det foregår typisk 20-25 dage og man skulle tabe sig meget af det. det lyder som en hurtig udvej hvor man så derefter kan opbygge en sund livstil. Så ville bare hører om det på nogen måder er farligt eller skadeligt.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan høre på det du skriver, at det betyder meget for dig, at tabe dig. Du har ikke skrevet hvor meget du vejer, eller hvor høj du er, men en god tommefingerregel for at finde ud af, om man er overvægtig er, at udregne dit BMI (body mass index) Det gør man ved dette regnestykke: vægt/højde i meter x højde i meter. Feks. 80/1,75x1,75 = cirka 26. Hvis du har BMI mellem 19 og 25 er du normalvægtig, Under 19 er man undevrægtig, og over 25 er man overvægtig. Regnemetoden kan ikke altid bruge på børn og unge da man er i vokseperioden, og metoden er lavet ud fra voksne, men den kan give et fingerpeg i hvilken ende man ligger i.
Når det kommer til at tabe sig, er der desværre ingen hurtig udvej. De kurer der lover at man taber sig så og så meget, har måske en effekt på den korte bane, men man vil typisk tage det hele på igen bagefter. Den kur du nævner, hvor man kun skal drikke vand, lyder som en rigtig dårlig idé, da man ikke kan overleve uden mad. Der er ingen der kan leve sundt af vand, heller ikke i en kortere periode. Kroppen og hjernen fungerer ikke optimalt når man ikke får næring i form af mad, og da du er i voksealderen er det en endnu dårligere idé, da du har burg for næring for at udvikle dig som du skal.
Der er mange kure med mere eller mindre vilde metoder, men det der virker allerbedst og i længst tid er helt klart, at ændre livsstil. Det at ændre livsstil betyder, at man ændre hvad man spiser, hvordan man spiser, og hvor meget man spiser, og samtidig ændre på den måde man bruger sin krop.
Kroppen en slags maskine der har brug for en vis mængde energi. Hvis maskinen får for lidt energi, vil den tabe sig, hvis maskinen får for meget energi vil den tage på. Men man kan ikke bare stoppe med at spise, det ville være som at stoppe med at give en maskine brændstof, og så vil den gå ud.
Hvis du gerne vil tabe dig, gælder det altså om, at du ændre dit indtag af mad, formentlig både mængde og type, og også hvordan du spiser, altså ændre dine vaner. Hvis du i samme periode begynder at dyrke mere motion, så vil det øge din forbrænding og dermed give dig større effekt af din livsstilsændring. Derudover har motion en masse andre fordele, så det er kun et plus.
Jeg synes det er super sejt, at du vil ændre din livsstil. Det har jeg stor respekt for. Men det kan være stor mundfuld, og svært at ændre livsstil fordi det er en masse vaner man skal ændre. Det kan hjælpe, at gøre det sammen med nogen, feks. din familie eller nogle venner. Det er i hvert fald vigtigt at man bliver bakket op, da der altid vil dage der sværere end andre. Det kan være lidt kompliceret at gennemskue hvilken mad der er god, og hvilken mad der er dårlig, så det kan også nogle gange være en god idé at tage kontakt til en diætist, eller din læge, hvor der ofte er tilknyttet sygeplejesker der har taget en ekstra uddannelse i, at hjælpe folk med at tabe sig. Der vil du kunen få meget god information.
De hurtige kure er ikke værd at bruge din tid på, da de ikke vil hjælpe dig på længere sigt. Jeg synes derfor du skal droppe vandkuren, og gå direkte til livsstilsændringen. Når du når dit mål og bliver tilfreds med dig selv, så vil du både være sundere og stærkere og være mere tilpas i din krop. Jeg håber du kunne bruge mit svar, og jeg håber du komme godt igang med at ændre din livsstil, for det er kun dig der kan gøre det, til gengæld vil du kunne nyde det hele resten af dit liv.
De bedste hilsner fra Lea